53 indice2
+31
Calin
Ionescu D.
Gica U.
BMC
pitic dorian
ion radulescu
robi
Dan Grecu
DON CARLOS
ionescu maria
costel
G.G
topcamelia
Dragos
marsinel
Marcu A
cris
cornelia
tn55
Maxim
popescu nicolae jr
alecu t
Marian Preda
SPEEDY G.
Dan Voicu
fredz
viovioleta
Admin
Dan Bita
panchios
magduuu
35 participanți
Pagina 11 din 11
Pagina 11 din 11 • 1, 2, 3 ... 9, 10, 11
Re: 53 indice2
Rezumarea primului mesaj :
Va dura reaprobarea ei? Sau legea in sine va dainui secole? Ma intreb cit isi vor mai bate joc de noi...poate pina vine iar boc sa taie,macar sa aiba ce...
Va dura reaprobarea ei? Sau legea in sine va dainui secole? Ma intreb cit isi vor mai bate joc de noi...poate pina vine iar boc sa taie,macar sa aiba ce...
alecu t- Mesaje : 223
Data de inscriere : 08/05/2014
Re: 53 indice2
am inteles k o sa intirzie Normele cit pot de mult,sper sa nu fie asa dar se aude de luna septembrie,in orice caz conform nu stiu carei legi Ministerul Muncii trebuie sa afiseze pe un site Normele si sa le lase(in functie de interesele lor) 7-10 sau 30 de zile.uni zic k se incearca sa se obtina mai mult pt cei de la Sportiva...cert este k s-au folosit de banii nostri si inca se mai folosesc.
robi- Mesaje : 50
Data de inscriere : 01/03/2015
Re: 53 indice2
Ce se intampla nu este normal.Domnii acestia sunt intr-o campanie electorala continua, spun ce vor la televizor.Noi suntem nereprezentati.Firesc ar fi sa ne preocupam, in continuare, de aplicarea legii.
Nici pe site-ul Min.Muncii, nici pe site-ul Min.Transporturilor nu suntem prezenti;parca nici nu existam.
Este nefiresc tot ce se intampla; art.V si VI din lege spun foarte clar despre normele metodologice de aplicare.
Legea a avut timp suficient de prezentare publica, de indreptare, corectare pentru toate categoriile de personal aeronavigant. Exista ANAP, reprezentanti si un lung timp de asteptari si erori.Din 2010, numai nedreptati comise de politic si, mai ales, de cei care au fost alesi si platiti ca sa ne reprezinte ( indiferent daca am fost membrii sau nu).
Nu emisiunile la televizor vor rezolva ceva, ci doar implicarea noastra.
Nici pe site-ul Min.Muncii, nici pe site-ul Min.Transporturilor nu suntem prezenti;parca nici nu existam.
Este nefiresc tot ce se intampla; art.V si VI din lege spun foarte clar despre normele metodologice de aplicare.
Legea a avut timp suficient de prezentare publica, de indreptare, corectare pentru toate categoriile de personal aeronavigant. Exista ANAP, reprezentanti si un lung timp de asteptari si erori.Din 2010, numai nedreptati comise de politic si, mai ales, de cei care au fost alesi si platiti ca sa ne reprezinte ( indiferent daca am fost membrii sau nu).
Nu emisiunile la televizor vor rezolva ceva, ci doar implicarea noastra.
Ionescu D.- Mesaje : 45
Data de inscriere : 01/08/2014
Re: 53 indice2
Singura solutie este sa intram pa Facebook si sa trimitem cat mai multe mesaje ministrilor pana se satura sa ne minta . La fel putem
trimete mesaje si celor din PNL care sa faca o interpelare guvernulu
pe legea noastra .Tineti minte in luna februarie legea a stat la comisia de munca patru saptamani si abia la presiunile noastre au adpotat-o .
trimete mesaje si celor din PNL care sa faca o interpelare guvernulu
pe legea noastra .Tineti minte in luna februarie legea a stat la comisia de munca patru saptamani si abia la presiunile noastre au adpotat-o .
fredz- Mesaje : 58
Data de inscriere : 04/12/2014
Re: 53 indice2
Poate unii dintre noi nu ii intereseaza daca normele intarzie pentru ca logic ar fi sa nu se piarda bani.
Dar de ce sa faca dobanda petru altii
De ex zugravii mei nu au de lucru in iulie
Daca intarzie pensia pierd ocazia,
August e luna concediilor vreau sa merg la mare,munte,tara....
Cocluzie sa ne dea mai repede banii ca avem multe treburi lasate in urma de rezolvat
Rovana plumb. Contact
Dar de ce sa faca dobanda petru altii
De ex zugravii mei nu au de lucru in iulie
Daca intarzie pensia pierd ocazia,
August e luna concediilor vreau sa merg la mare,munte,tara....
Cocluzie sa ne dea mai repede banii ca avem multe treburi lasate in urma de rezolvat
Rovana plumb. Contact
popescu nicolae jr- Mesaje : 124
Data de inscriere : 19/02/2014
popescu nicolae jr- Mesaje : 124
Data de inscriere : 19/02/2014
Re: 53 indice2
Pentru petitii la Ministerul Transporturilor:
http://www.mt.gov.ro/web14/e-petitie
Ministerul Muncii :
http://www.mmuncii.ro/j33/index.php/ro/minister/contact
http://www.mt.gov.ro/web14/e-petitie
Ministerul Muncii :
http://www.mmuncii.ro/j33/index.php/ro/minister/contact
Ionescu D.- Mesaje : 45
Data de inscriere : 01/08/2014
Re: 53 indice2
Am trimis acest mesaj doamnei Plumb
Buna seara!
Ma numesc Popescu Nicolae,sunt fost pilot in prezent pensionar
Va multumesc pentru efortul depus pentru legea 83/2015 pentru completarea legii 223/2007 privind statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviatia civila a Romaniei
Va rog sa urgentati finalizarea normele de aplicare a legii.
Va multumesc !
Buna seara!
Ma numesc Popescu Nicolae,sunt fost pilot in prezent pensionar
Va multumesc pentru efortul depus pentru legea 83/2015 pentru completarea legii 223/2007 privind statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviatia civila a Romaniei
Va rog sa urgentati finalizarea normele de aplicare a legii.
Va multumesc !
popescu nicolae jr- Mesaje : 124
Data de inscriere : 19/02/2014
Re: 53 indice2
Astazi D-l Ponta ne spune ca s-a achitat de toate promisiunile facute,
fiindca Klaus Iohanis a promulgat legea grefierilor . Cred ca sunt numai
promisiuni electorale fara a avea suport material.
fiindca Klaus Iohanis a promulgat legea grefierilor . Cred ca sunt numai
promisiuni electorale fara a avea suport material.
fredz- Mesaje : 58
Data de inscriere : 04/12/2014
Re: 53 indice2
Domnului Popescu Nicolae (cu P mare si nu mic asa cum ati scrsi "plumb"), cu drag:popescu nicolae jr a scris:Am trimis acest mesaj doamnei plumb
Buna seara!
Ma numesc Popescu Nicolae,sunt fost pilot in prezent pensionar
Va multumesc pentru efortul depus pentru legea 83/2015 pentru completarea legii 227/2007 privind statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviatia civila a Romaniei
Va rog sa urgentati finalizarea normele de aplicare a legii.
Va multumesc !
Am fost printre sustinatorii legii 83/2015 si in curand vor fi publicate si normele.
Dar v-as sugera sa apelati la colegii dumneavoastra care cunosc legislatia si sa incercati a va referi la legea 223/2007 si nu la legea 227 din 2007. Cred ca sunteti interesati de pensiile statutul personalului navigant (L 223) si nu de "institutiile de credit si adecvarea capitatului" (L 227/2007).
Domnului fredz cu drag,
Nu suntem in campanie electorala dar cand vom fi speram sa fiti alaturi de noi, de cei care ne-am tinut de cuvant atat fata de aviatori cat si fata de grefieri. Daca presedintele a promulgat legile atat pentru aviatori cat si pentru grefieri, legi adoptate de parlament cu sprijinul majoritatii si a guvernului, este normal ca premierul sa anunte si sa nu tina secret. Acum guvernul prin specialistii din ministere va emite normele si va pune in practica aceste legi. Iar aceasta nu are legatura cu campania electorala iar intreaga motivatie de sustinere a acestor legi este publica si s-a bazat pe multe argumente. Pentru aviatori a primat aprecierea muncii, riscurilor, bolilor profesionale, raspunderii enorme pe care o are personalul navigant coroborate cu restrictiile si disciplina pe intreaga perioada de activitate de zbor.
=====
Doamna/domnule R. P. pentru noi culoarea politica nu conteaza. Aprecierea dumneavoastra asupra aviatorilor este de laudat, inseamna ca inca un cetatean a inteles cu ce se maninca aviatia.Bine ar fi fost ca acest accident(taierea pensiilor aviatorilor) sa nu se fi intimplat,am fi fost in formatie completa si cu Adrian Iovan printre noi. Sa nu credeti ca aviatorii nu sint recunoscatori,insa asteptarea de cinci ani ne-a cam intins nervii. Sa nu mai vorbim pecuniar,unde pensionarul aviator a ajuns in zona subzistentei.
R. P.- Mesaje : 5
Data de inscriere : 03/06/2015
Re: 53 indice2
Va multumesc pt corecturi
Poate a ti putea sa ii trimiteti si doamnei Plumb un mesaj care sa ii aduca lamuriri despre ce voiam sa spun in mesaj...
Oricum daca ati inteles dumneavoastra...nu mi fac probleme ca mesajul nu a fost inteles de domnia sa.
Poate a ti putea sa ii trimiteti si doamnei Plumb un mesaj care sa ii aduca lamuriri despre ce voiam sa spun in mesaj...
Oricum daca ati inteles dumneavoastra...nu mi fac probleme ca mesajul nu a fost inteles de domnia sa.
popescu nicolae jr- Mesaje : 124
Data de inscriere : 19/02/2014
Re: 53 indice2
Doamnei ministru R.P.
Va multumesc pentru lamuriri .
Va multumesc pentru lamuriri .
fredz- Mesaje : 58
Data de inscriere : 04/12/2014
Re: 53 indice2
Nu cred ca R.P. este doamna Plumb
Asa efect pozitiv sa fi avut un mesaj cu greseli ca dansa sa intre pe acest forum ?!
Asa efect pozitiv sa fi avut un mesaj cu greseli ca dansa sa intre pe acest forum ?!
popescu nicolae jr- Mesaje : 124
Data de inscriere : 19/02/2014
Re: 53 indice2
Marti dimineata impreuna cu reprezentantii ANAP s-au stabilit continutul si ultimile prevederi din norme. Echipa tehnica de redactare va aseza aceste prevederi pe articole in corelatie cu legislatia si in cateva zile normele vor fi semnate de reprezentantii ministerelor de resort.
Pensie lunga va doresc!
Pensie lunga va doresc!
R. P.- Mesaje : 5
Data de inscriere : 03/06/2015
Anonimatul, lipsa de raspundere si ridicolul unor postari
Va multumim R.P.,
Acesta era si scopul mesajelor noastre.Sa aflam pe unde sunt normele.
Observ ca stiti sa corectati greselile, unele fara intentie.
Demersurile catre autoritati, parcursul sinuos al legii, intoarcerea ei, ca apoi sa fie adoptata, promulgata,toate dovedesc o lipsa de sustinere din partea reprezentantilor unor categorii profesionale deosebite din aviatia civila.
Prin cuvinte alese ati comunicat ("echipa tehnica de redactare va aseza aceste prevederi pe articole in corelatie cu legislatia..."), folosind timpul viitor ( modul indicativ),ca de fapt ele inca nu au fost aprobate de ANAP.
Daca asa stau lucrurile, de ce nu ati comunicat pe site-ul ANAP? Toti asteapta, au depus si cererile la casele de pensii si daca nu ne agitam pe aici, nu spunea nimeni nimic.De ce o fi asa secret totul?De ce nu va dati numele real? Din lipsa de respect pentru membrii asociatiei dvs.
Membrii, care au platit cotizatie si si-au pus toate sperantele ca ii veti reprezenta cu mult respect.Si ceilalti la fel.
Aveti o responsabilitatea mare.Ne-am saturat toti sa fim prostiti si sa raspundeti asa cum ati facut aici, fiind de fapt un anonim.V-ati prezentat cu R.P., corectand si nerealizand ca de lege si norme sunt legate vietile oamenilor.De fapt, va jucati cu vietile oamenilor.
Daca aveati responsabilitatea faptelor voastre, ati fi informat corect si la timp toate demersurile.
Am si eu o intrebare, din curiozitate,R.P.? Echipa tehnica este platita sau o face benevol?
Foarte multi s-au aratat nemultumiti de activitatea echipei, aveti sediu, secretara, cotizatii de la membrii.Va doare mana sa scrieti trei cuvinte pe site-ul ANAP?Sau vreti sa scrieti numai de inmormantari?Ce fel de oameni sunteti?
Va rugam R.P. si "toate literele din alfabet" sa ne anuntati cand au ajuns la ministere NORMELE.
Acesta era si scopul mesajelor noastre.Sa aflam pe unde sunt normele.
Observ ca stiti sa corectati greselile, unele fara intentie.
Demersurile catre autoritati, parcursul sinuos al legii, intoarcerea ei, ca apoi sa fie adoptata, promulgata,toate dovedesc o lipsa de sustinere din partea reprezentantilor unor categorii profesionale deosebite din aviatia civila.
Prin cuvinte alese ati comunicat ("echipa tehnica de redactare va aseza aceste prevederi pe articole in corelatie cu legislatia..."), folosind timpul viitor ( modul indicativ),ca de fapt ele inca nu au fost aprobate de ANAP.
Daca asa stau lucrurile, de ce nu ati comunicat pe site-ul ANAP? Toti asteapta, au depus si cererile la casele de pensii si daca nu ne agitam pe aici, nu spunea nimeni nimic.De ce o fi asa secret totul?De ce nu va dati numele real? Din lipsa de respect pentru membrii asociatiei dvs.
Membrii, care au platit cotizatie si si-au pus toate sperantele ca ii veti reprezenta cu mult respect.Si ceilalti la fel.
Aveti o responsabilitatea mare.Ne-am saturat toti sa fim prostiti si sa raspundeti asa cum ati facut aici, fiind de fapt un anonim.V-ati prezentat cu R.P., corectand si nerealizand ca de lege si norme sunt legate vietile oamenilor.De fapt, va jucati cu vietile oamenilor.
Daca aveati responsabilitatea faptelor voastre, ati fi informat corect si la timp toate demersurile.
Am si eu o intrebare, din curiozitate,R.P.? Echipa tehnica este platita sau o face benevol?
Foarte multi s-au aratat nemultumiti de activitatea echipei, aveti sediu, secretara, cotizatii de la membrii.Va doare mana sa scrieti trei cuvinte pe site-ul ANAP?Sau vreti sa scrieti numai de inmormantari?Ce fel de oameni sunteti?
Va rugam R.P. si "toate literele din alfabet" sa ne anuntati cand au ajuns la ministere NORMELE.
Ionescu D.- Mesaje : 45
Data de inscriere : 01/08/2014
Re: 53 indice2
Doamnei Ionescu D,
Recititi mesajul scris de dumneavoastra si gasiti raspunsurile la unele, mai ales la intrebarea de ce nu va spunem zilnic ce facem, ce discutam, ce incercam....
Dar ca sa nu va obosit incerc sa explic pe textul dumneavoastra.
Spunetri ca:
Apoi suneti ca:
Spuneti ca:
Spuneti ca:
Spuneti ca:
Nota:
Daca postarile mele va intereseaza mai discutam iar daca nu va intereseaza nu mai postez nimic. Dumneavoastra hotarati.
Recititi mesajul scris de dumneavoastra si gasiti raspunsurile la unele, mai ales la intrebarea de ce nu va spunem zilnic ce facem, ce discutam, ce incercam....
Dar ca sa nu va obosit incerc sa explic pe textul dumneavoastra.
Spunetri ca:
Demersurile catre autoritati s-au facut cel putin prin doua initiative legiuslative, prima scoasa de la Parlament in decembrie 2012 dupa alegeri si urmatoarea (aproape aceeasi) inregistrata la Parlament in mai 2013. Ambele au fost facute si sustinute permanent de conducerea ANAP. Dar nu toti au inteles sa-si canalizeze eforturile pe acestea, gasindu-se unii sa ceara altceva in loc, altii sa sesizeze ca ei nu sunt reprezentati, altii ca...Demersurile catre autoritati, parcursul sinuos al legii, intoarcerea ei, ca apoi sa fie adoptata, promulgata,toate dovedesc o lipsa de sustinere din partea reprezentantilor unor categorii profesionale deosebite din aviatia civila.
Apoi suneti ca:
Cuvintele sunt instrumente prin care putem comunica frumos daca vrem. Dar este pacat sa interpretati si sa distorsionati sensul mesajului. Pai daca la finalizarea normelor au participat cei din conducerea ANAP, cum puteti afirma ca acestia nu au aprobat normele!? E o aireala ceea ce ati scris pentru ca normele nu se aproba de ANAP. Specialistii din ministere care elaboreaza normele s-au consultat cu cei din ANAP si nu exista nici un cadru legal prin care normele sa fie aprobate sau respinse de ANAP.Prin cuvinte alese ati comunicat ("echipa tehnica de redactare va aseza aceste prevederi pe articole in corelatie cu legislatia..."), folosind timpul viitor ( modul indicativ),ca de fapt ele inca nu au fost aprobate de ANAP.
Spuneti ca:
Membrii ANAP nu sunt dezamagiti si-au fost bine reprezentati. Despre reprezentarea celorlalti, ANAP nu are nici o obligatie cu toate ca si acestia vor beneficia de prevederile legislatiei. Unui om ce gandeste normal ar trebui sa-i cam fie rusine ca nu a fost alaturi de ANAP si are pretentii de la ANAP. Dar pe parcurs s-a tinut cont si de parerea unora care au stiut sa si-o prezinte si care au vrut sa colaboreze cu ANAP-ul fara a li se impune cotizatii.Membrii, care au platit cotizatie si si-au pus toate sperantele ca ii veti reprezenta cu mult respect.Si ceilalti la fel.
Spuneti ca:
Echipa tehnica este formata din specialistii salariati ai ministerelelor de resort, specialisti care au experienta multor norme de aplicare a legii. Acestia au sarcinile lor de serviciu si nu sunt platiti special sau separat pentru aceste norme de care discutam. Acestia s-au consultat si cu reprezentantii aviatorilor. Sper ca nu-i banuiti pe colegii dumneavoastra ca au dobandit ceva venituri. Adevarul este ca au cheltuit energie si timp in multe intalniri, uneori reprogramate, amanate...Echipa tehnica este platita sau o face benevol?
Spuneti ca:
De unde sa ajunga la ministere? Normele s-au muncit acolo la ministere; nu au ajuns de undeva. Specialistii ministerelor au lucrat la norme si s-au consultat cu specialistii de la Casa Nationala de Pensii si de la aviatie.Va rugam R.P. si "toate literele din alfabet" sa ne anuntati cand au ajuns la ministere NORMELE.
Nota:
Daca postarile mele va intereseaza mai discutam iar daca nu va intereseaza nu mai postez nimic. Dumneavoastra hotarati.
R. P.- Mesaje : 5
Data de inscriere : 03/06/2015
Re: 53 indice2
....DE CE NU S-AU COPIAT normele de la L223/2007? Modificarile sint minime pt L83/2015,era mai simplu,drumul era drept fara sa ne scarpinam la cap pe invers(cum o fac unii)...este de neinteles,chiar straniu,nu vi se pare?????
P.S.Traiasca anap-ul,ca tare mult bine ne-a facut!!!!
P.S.Traiasca anap-ul,ca tare mult bine ne-a facut!!!!
alecu t- Mesaje : 223
Data de inscriere : 08/05/2014
Re: 53 indice2
Doamna ministru, ne puteti da o data pe care dumneavoastra contati ca normele vor fi publicate?
Multumim mult pentru lamuriri!
Multumim mult pentru lamuriri!
Floooooder- Mesaje : 5
Data de inscriere : 23/03/2015
Dorim normele de aplicare ale legii!
Toti avem un singur mesaj: Dorim normele de aplicare ale legii.
Fiecare are dreptul la opinie.Parerea noastra este adeseori subiectiva din lipsa de comunicare si de informatii.
Implicarea intr-o activitate de reprezentare a unor categorii profesionale inseamna respect si emotie ( simtire).Inseamna fair-play.Nu mi-a cerut nimeni ajutorul sau colaborarea;as fi facut-o cu mare drag.
Pe langa acestea, ANAP a beneficiat de cei mai buni avocati si de asistenta lor juridica in toate problemele de legislatie.
Nu polemizez cu nimeni.Aici nu e vorba de revansa, ci de viata noastra, care de foarte multi ani ar fi trebuit sa fie mai buna, inclusiv dpv financiar( pensia).
Pentru ceea ce s-a facut, va multumim tuturor celor care ati participat.
Astept si efectul acestei legi.
Fiecare are dreptul la opinie.Parerea noastra este adeseori subiectiva din lipsa de comunicare si de informatii.
Implicarea intr-o activitate de reprezentare a unor categorii profesionale inseamna respect si emotie ( simtire).Inseamna fair-play.Nu mi-a cerut nimeni ajutorul sau colaborarea;as fi facut-o cu mare drag.
Pe langa acestea, ANAP a beneficiat de cei mai buni avocati si de asistenta lor juridica in toate problemele de legislatie.
Nu polemizez cu nimeni.Aici nu e vorba de revansa, ci de viata noastra, care de foarte multi ani ar fi trebuit sa fie mai buna, inclusiv dpv financiar( pensia).
Pentru ceea ce s-a facut, va multumim tuturor celor care ati participat.
Astept si efectul acestei legi.
Ionescu D.- Mesaje : 45
Data de inscriere : 01/08/2014
Re: 53 indice2
Cine este R P nu are legatura cu ministrul MM....e cineva din ANAP.Daca i s a trimis un mesaj d nei ministru ar raspunde celui care a trimia mesajul. ..nu pe" taromistii" putina seriozitate ...Sunt oameni care asteapta informatii corecte despre aceasta pensie, care e tot intirziata de unii care au interese personale. Nu au nici un respect vis a vis de toti aviatorii pe care ar trebui sa i reprezinte corect si sa i informeze de actiunile intreprinse. Ar trebui cerute informatii sa stim clar cind ies normele,nu uitati curind pleaca in vacanta si "la revedere"
Marcu A- Mesaje : 174
Data de inscriere : 23/08/2014
Re: 53 indice2
Pentru evitarea aglomerarii cind vor aparea normele, care sint pe drum, TAROM a luat hotarirea ca toti cei interesati sa depuna actele necesare catre angajator de acum incolo. Se vor folosi vechile cereri-tip de la normele legii 223/2007. In momentul aparitiei normelor pe L83/2015, adeverintele sa fie pregatite si distribuite pentru a le folosi la casele de pensii.
Ultima editare efectuata de catre Admin in Joi 4 Iun - 20:39, editata de 1 ori
Re: 53 indice2
ANEXA Nr. 1 la normele metodologice - CERERE de acordare a pensiei de serviciu conform Legii nr. 223/2007
Nr. ........... din ....................
Catre
CASA TERITORIALA/LOCALA DE PENSII .......................................................
Subsemnatul(a), .............................., domiciliat(a) in localitatea ...................,
str. ............................. nr. ....., bl. ...., sc. ...., et. ..., ap. ....., sectorul ....,
judetul .................., posesor/posesoare al/a BI/CI seria ........ nr. .......................,
eliberat(a) de ......................................, la data de .................................,
CNP |__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|, nascut(a) la data de .................................
in localitatea ............................................., judetul .............................,
fiul (fiica) lui ............................ si al (a) ................................., pensionar
pentru*) ............................., prin Decizia nr. ......................., solicit inscrierea
la pensie de serviciu, conform Legii nr. 223/2007, in calitate de titular/urmas, incepand cu data
de .............................................
In acest scop, depun urmatoarele acte**):
- Adeverinta-tip nr. .................. din .................., cu elementele necesare stabilirii
pensiei de serviciu, eliberata de angajator in aplicarea prevederilor Legii nr. 223/2007***);
- Comunicarea nr. ............ din ............................, emisa de Autoritatea Aeronautica
Civila Romana privind angajatorul/angajatorii indicat/indicati sa emita adeverinta-tip****);
- Decizia nr. .................. din ........................., care certifica pierderea totala a
capacitatii de munca si care atesta cauzele care au determinat pierderea totala a capacitatii de
munca, prevazute de Legea nr. 223/2007;
- Decizia de pensie nr. ................. din ............................ sau talonul de pensie;
- alte acte necesare stabilirii pensiei.
Intre pensia din sistemul public de pensii si pensia de serviciu prevazuta de Legea nr. 223/2007
optez pentru pensia cea mai avantajoasa.
Data ....................... Semnatura ...................
Nr. ........... din ....................
Catre
CASA TERITORIALA/LOCALA DE PENSII .......................................................
Subsemnatul(a), .............................., domiciliat(a) in localitatea ...................,
str. ............................. nr. ....., bl. ...., sc. ...., et. ..., ap. ....., sectorul ....,
judetul .................., posesor/posesoare al/a BI/CI seria ........ nr. .......................,
eliberat(a) de ......................................, la data de .................................,
CNP |__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|, nascut(a) la data de .................................
in localitatea ............................................., judetul .............................,
fiul (fiica) lui ............................ si al (a) ................................., pensionar
pentru*) ............................., prin Decizia nr. ......................., solicit inscrierea
la pensie de serviciu, conform Legii nr. 223/2007, in calitate de titular/urmas, incepand cu data
de .............................................
In acest scop, depun urmatoarele acte**):
- Adeverinta-tip nr. .................. din .................., cu elementele necesare stabilirii
pensiei de serviciu, eliberata de angajator in aplicarea prevederilor Legii nr. 223/2007***);
- Comunicarea nr. ............ din ............................, emisa de Autoritatea Aeronautica
Civila Romana privind angajatorul/angajatorii indicat/indicati sa emita adeverinta-tip****);
- Decizia nr. .................. din ........................., care certifica pierderea totala a
capacitatii de munca si care atesta cauzele care au determinat pierderea totala a capacitatii de
munca, prevazute de Legea nr. 223/2007;
- Decizia de pensie nr. ................. din ............................ sau talonul de pensie;
- alte acte necesare stabilirii pensiei.
Intre pensia din sistemul public de pensii si pensia de serviciu prevazuta de Legea nr. 223/2007
optez pentru pensia cea mai avantajoasa.
Data ....................... Semnatura ...................
popescu nicolae jr- Mesaje : 124
Data de inscriere : 19/02/2014
Re: 53 indice2
ULTIMA VARIANTA A NORMELOR METODOLOGICE CARE PROBABIL VOR FI PUBLICATE.
MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI, MINISTERUL
PROTECŢIEI SOCIALE ŞI
PERSOANELOR VÂRSTNICE TRANSPORTURILOR
O R D I N
Nr. .................. din .............................
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 83/2015 pentru completarea Legii nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviația civilă din România
Ministrul muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice, numit în funcție în baza Decretului Președintelui României nr. 261 din 5 martie 2014 privind revocarea din funcție și numirea unor membri ai Guvernului României, împreună cu ministrul transporturilor, numit în funcție în baza Decretului Președintelui României nr. 475 din 25 iunie 2014 privind numirea unui membru al Guvernului,
Având în vedere:
-Art.VI din Legea nr. 83/2015 pentru completarea Legii nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviația civilă din România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 270 din 22 aprilie 2015”;
- Hotărârea Guvernului nr. 344/2014 privind organizarea și funcționarea Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, precum și pentru modificarea unor acte normative;
- Hotărârea Guvernului nr. 21/2015 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor,cu modificările ulterioare
În temeiul art. 18 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 344/2014 privind organizarea şi funcționarea Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, precum şi pentru modificarea unor acte normative șia art.5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 21/2015 privind organizarea şi funcționarea Ministerului Transporturilor, emit următorul:
O R D I N
Art. 1. – Se aprobă Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 83/2015 pentru completarea Legii nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviația civilă din România, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. – La data intrării în vigoare a prezentelor norme se abrogă prevederile art. 11 – 26, art. 31 şi Anexele nr. 1 – 3, din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă din România, aprobate prin Ordinul nr. 1064 din 23 octombrie 2007, publicat în monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 726 din 26 octombrie 2007.
Art. 3. – Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, prin Casa Națională de Pensii Publice, casele de pensii sectoriale, Ministerul Transporturilor prin Autoritatea Aeronautică Civilă Română vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. – Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul muncii, familiei, Ministrul transporturilor
protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice
Rovana PLUMB Ioan RUS
ANEXĂ
N O R M E M E T O D O L O G I C E
de aplicare a prevederilorLegii nr. 83/2015 pentru completarea Legii nr. 223/2007
privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă
din România
ART. 1
Prezentele Norme metodologice de aplicare a prevederilorLegii nr. 83/2015pentru completarea Legii nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă din România, denumită în continuare Lege, se aplică tuturor persoanelor care deţin sau au deţinut calitatea de personal aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă din România,care îndeplinesc condițiile prevăzute de Legea nr. 83/2015,definit la art. 3 din Legea nr. 223/2007 și remunerat pentru executarea activităţilor aeronautice civile prevăzute la art. 7 din același act normativ, denumit în continuare personal aeronavigant.
ART. 2
În sensul Legii, beneficiază de pensie de serviciu următoarele categorii de persoane, dacă au desfăşurat activitate ca personal aeronavigant:
a) piloţi, însoţitori de bord/membri ai echipajului de cabină cu licenţă/atestat de membru al echipajului de cabină, paraşutişti şi personal de inspecţie în zbor, care au vârsta de minimum 50 de ani şi au realizat o vechime de cel puţin 20 de ani de activitate ca personal aeronavigant;
b) navigatori, mecanici şi/sau ingineri de bord naviganţi, operatori radionaviganţi, ingineri de recepţie şi control aeronave şi ingineri de recepţie şi control mijloace PNA-TC, care au vârsta de minimum 52 de ani şi au realizat o vechime de cel puţin 25 de ani de activitate ca personal aeronavigant;
c) persoanele care îndeplinesc condiţiile prevăzute la lit. a) sau b), după caz, şi care la data cereriipensiei de serviciu nu mai deţin calitatea de personal aeronavigant;
d) personalul aeronavigant care, după data intrării în vigoare a Legii, îşi pierde total capacitatea de muncă din cauza unui incident sau accident de aviaţie, a unei boli profesionale sau a unei afecţiuni medicale dobândite ca urmare a activităţii de zbor, indiferent de vârstă sau vechime;
e) personalul aeronavigant care, înainte de data intrării în vigoare a Legii, şi-a pierdut total capacitatea de muncă din cauza unui incident sau accident de aviaţie, a unei boli profesionale sau a unei afecţiuni medicale dobândite ca urmare a activităţii de zbor, indiferent de vârstă sau vechime;
f) persoanele care au realizat o vechime de cel puţin 10 ani de activitate ca personal aeronavigant care, la data cererii de înscriere la pensia de serviciu, deţin această calitate şi îndeplinesc condiţiile de vârstă prevăzute la art. 42¹ alin. (1) lit. a) sau b) din Lege, după caz;
g) persoanele care au realizat o vechime de cel puţin 10 ani de activitate ca personal aeronavigant care, la data cererii de înscriere la pensia de serviciu, nu mai deţin această calitate şi îndeplinesc condiţiile de vârstă prevăzute la art. 42¹ alin. (1) lit. a) sau b) din Lege, după caz;
h) personalul aeronavigant care, la data intrării în vigoare a Legii, este pensionar pentru limită de vârstă în sistemul public de pensii ori pensionar pentru pierderea totală a capacităţii de muncă, din cauza unei boli obișnuite sau a unui accident care nu are legătură cu munca, respectiv pensionar de invaliditate încadrat în gradul I sau II de invaliditate în sistemul public de pensii şi care îndeplineşte condiţiile vârstă și vechime prevăzute de Lege;
i) personalul aeronavigant din cadrul aviaţiei civile de transport aerian prevăzut la lit. b), a cărui funcţie nu mai există la data intrării în vigoare a Legii, datorită evoluţiei tehnicii aeronautice şi a concepţiei de exploatare la sol şi în zbor a aeronavelor civile, care a realizat o vechime de cel puţin 10 ani de activitate ca personal aeronavigant şi îndeplineşte condiţia de vârstă prevăzută la lit. b).
ART. 3
(1) Pensia de serviciu se acordă la cererea persoanei îndreptăţite, a tutorelui, sau a curatorului acesteia, a persoanei căreia i s-a încredinţat sau i s-a dat în plasament copilul minor, după caz, depusă personal sau prin mandatar desemnat prin procură specială.
(2) Cererea de înscriere la pensia de serviciu, însoţită de documentaţia necesară, se depune la casa teritorială de pensii/casa de pensii sectorială competentă, în a cărei rază îşi are domiciliul/reşedinţa persoana îndreptăţită. Cererea poate fi depusă, după caz, şi de către mandatarul desemnat prin procură specială, tutorele, curatorul sau reprezentantul legal.
(3) În vederea stabilirii pensiei de serviciu, dosarul de pensie trebuie să cuprindă următoarele documente:
a) cererea de înscriere la pensia de serviciu, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 1;
b) actele necesare stabilirii pensiei conform prevederilor sistemului public de pensii, prevăzute de legislaţia privind sistemul public de pensii, c) adeverinţa-tip cu elementele necesare stabilirii pensiei de serviciu, respectiv vechimea totală în activitate în calitate de personal aeronavigant şi baza de calcul, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 ;
d) comunicarea emisă de Autoritatea Aeronautică Civilă Română, denumită în continuare AACR, privind angajatorul indicat să emită adeverinţa-tip cu elementele necesare stabilirii pensiei de serviciu, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 3, după caz;
e) decizia medicală asupra capacităţii de muncă, care să certifice cauzele care au determinat pierderea totală a capacităţii de muncă, eliberată de medicul expert al asigurărilor sociale, după caz;
f) alte documente necesare stabilirii şi plăţii pensiei de serviciu.
ART. 4
(1) Adeverinţa-tip, prevăzută la art. 3 alin. (3) lit. c), cu elementele necesare stabilirii pensiei de serviciu, respectiv, vechimea totală în activitate în calitate de personal aeronavigant şi baza de calcul privind media veniturilor totale brute realizate în ultimele 12 luni de activitate anterioare lunii în carese depune cererea de înscriere la pensia de serviciu, emisă de angajator conform Legii, se solicită, de persoana îndreptăţită, astfel:
a) de la ultimul angajator la care deţine sau a deţinut calitatea de personal aeronavigant;
b) pentru personalul aeronavigant pensionat anterior intrării în vigoare a Legii, adeverinţa-tip se solicită de la ultimul angajator la care a avut contract de muncă în calitate de personal aeronavigant, anterior deschiderii iniţiale a dreptului de pensie;
c) în cazul în care angajatorul prevăzut la lit. a) sau lit. b) nu mai există sau nu mai desfăşoară activităţi aeronautice civile de zbor, solicitarea pentru emiterea adeverinţei-tip se adresează unui alt angajator care are în exploatare un tip de aeronavă civilă cu greutatea maximă la decolare cea mai apropiată de aeronava civilă pe care persoana în cauză a deţinut ultima funcție de personal aeronavigant şi are angajat personal aeronavigant.
(2) Pentru obţinerea adeverinţei-tip de la un alt angajator, în conformitate cu alin. (1) lit. c), persoana în cauză va solicita AACR, în scris, anexând documente cu privire la ultima funcţie la bord şi tipul/clasa de aeronavă civilă pe care a deţinut ultima funcție de personal aeronavigant, emiterea unei comunicări care va cuprinde lista angajatorilor care pot elibera astfel de adeverinţe, precum şi funcţia la bord şi tipul/clasa de aeronavă civilă care vor sta la baza emiterii adeverinţei-tip. AACR va emite comunicarea în maximum 5 zile lucrătoare de la solicitare, după verificarea datelor cuprinse în documentele depuse.
(3) În termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice, AACR va solicita tuturor angajatorilor care desfăşoară activităţi aeronautice civile de zbor cu sediul sau filiale în România datele necesare privind tipurile/clasele de aeronave civile deţinute în exploatare şi funcţiile la bordul aeronavelor civile deţinute de personalul aeronavigant aflat în activitate, în vederea întocmirii bazei de date necesare eliberării comunicării prevăzute la alin. (2). Toţi angajatorii vor transmite la AACR datele în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii solicitării şi ulterior în termen de 3 zile de la data apariţiei unei modificări a datelor respective.
(4) În situaţia în care, la data solicitării adeverinţei-tip, persoana în cauză nu este salariat la angajatorul căruia i s-a adresat solicitarea, aceasta va depune la angajatorul respectiv toate actele necesare determinării vechimii totale în activitate în calitate de personal aeronavigant.
ART. 5
Angajatorii sunt obligaţi să elibereze documentele necesare acordării pensiei de serviciu, astfel:
a) în termen de 10 de zile calendaristice de la data solicitării, în situaţia emiterii tuturor actelor necesare stabilirii pensiei din sistemul public de pensii şi a adeverinţei-tip necesare stabilirii pensiei de serviciu;
b) în termen de 5 zile calendaristice de la solicitare, în situaţia emiterii numai a adeverinţei-tip necesară stabilirii pensiei de serviciu.
ART. 6
(1) Vechimea în activitate în calitate de personal aeronavigant, care se are în vedere la calculul pensiei de serviciu, reprezintă vechimea totală, cumulată, în activitate în această calitate, la toţi angajatorii persoane juridice sau fizice române, indiferent dacă aceasta reprezintă vechime întreruptă sau neîntreruptă. Vechimea totală în activitate se determină prin însumarea tuturor anilor, lunilor şi zilelor lucrate în calitate de personal aeronavigant, inclusiv perioada de studii şi pregătire necesare obţinerii primei calificări şi licenţe în profesia de pilot, conform diplomei sau oricărui alt document care certifică absolvirea unei şcoli de specialitate.
(2) Vechimea totală în activitate ca personal aeronavigant se determină pe baza oricăruia dintre următoarele documente:
a) carnet de muncă/extras din Registrul general de evidenţă a salariaţilor, în care sunt menţionate perioadele în care persoana în cauză a fost angajată şi remunerată pentru prestarea activităţilor aeronautice civile de zbor, potrivit art. 1 alin. (2) dinanexa la Ordinul ministrului transporturilornr. 1064/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă din România;
b) înregistrări întocmite de angajatori privind evidenţa activităţii de zbor;
c) carnet individual de zbor;
d) orice alte documente legale care fac dovada vechimii în activitate în calitate de personal aeronavigant, prezentate de persoana care solicită acordarea pensiei de serviciu.
(3) În cazul în care, vechimea totală nu este menţionată în mod explicit, în totalitate, într-un singur document, angajatorul va cumula perioadele din documentele prevăzute la alin. (2) în vederea calculării vechimii totale în activitate ca personal aeronavigant.
(4) În cazul în care angajatorul nu deţine suficiente documente justificative necesare stabilirii vechimii totale în activitate ca personal aeronavigant, acesta va solicita de la angajatorii anteriori ai persoanei în cauză sau de la AACR orice înscrisuri relevante care să conducă la stabilirea vechimii în activitate pentru perioadele respective.
(5) Vechimea în activitate ca personal aeronavigant nu cuprinde perioadele suplimentare de vechime acordate pentru activitatea desfăşurată în grupele I şi a II de muncă, respectiv în condiţii deosebite sau speciale de muncă.
ART. 7
Vechimea totală în activitate în calitate de personal aeronavigant, determinată conform art. 6 alin. (1) de către angajatorul prevăzut la art. 4, necesară deschiderii şi stabilirii dreptului la pensia de serviciu prevăzută de Lege, se constituie din ani întregi, iar fracţiunea de an se neglijează.
ART. 8
(1) Baza de calcul necesară pentru determinarea cuantumului pensiei de serviciu o reprezintă, după caz:
a) media veniturilor totale brute realizate în ultimele 12 luni de activitate anterioare lunii în carese depune cererea de înscriere la pensia de serviciu în baza Legii, de către persoanele care deţin calitatea de personal aeronavigant, la data solicitării pensiei de serviciu;
b) media veniturilor totale brute realizate în ultimele 12 luni de activitate anterioare lunii în carese depune cererea de înscriere la pensia de serviciu în baza Legii, de către tot personalul aeronavigant aflat în activitate, corespunzător ultimei funcţii deţinută de persoana în cauză pe tipul respectiv de aeronavă civilă, care îndeplineşte condiţiile de vechime prevăzute la art. 421 din Lege, în cazul persoanelor care nu mai deţin calitatea de personal aeronavigant sau sunt pensionate. În cazul în care tipul respectiv de aeronavă civilă nu se mai află în exploatare, se va lua în calcul un alt tip de aeronavă civilă aflată în exploatare, cu greutatea maximă la decolare cea mai apropiată de aeronava civilă pe care persoana în cauză a deţinut ultima calificare şi licenţă/atestat de membru al echipajului de cabină.
c) media veniturilor totale brute realizate în ultimele 12 luni de activitate anterioare lunii în carese depune cererea de înscriere la pensia de serviciu în baza Legii, calculată pentru pilotul comandant, în condiţiile de vârstă şi vechime ale solicitantului, corespunzător tipului de aeronavă civilă aflată în exploatare, cu greutatea maximă la decolare cea mai apropiată de aeronava civilă pe care persoana în cauză a deţinut ultima calificare şi licenţă/atestat de membru al echipajului de cabină, în cazul personalului aeronavigant din cadrul aviaţiei civile de transport aerian prevăzut la art. 2 lit. b), a cărui funcţie nu mai există la data intrării în vigoare a Legii, datorită evoluţiei tehnicii aeronautice şi a concepţiei de exploatare la sol şi în zbor a aeronavelor civile.
(2) Venitul total brut lunar realizat, utilizat la stabilirea bazei de calcul a pensiei de serviciu, reprezintă suma veniturilor prevăzute la art. 5 alin. (2) din anexa la Ordinul ministrului transporturilor nr. 1064/2007 acordate pentru executarea activităţilor aeronautice civile prevăzute la art.7 din Legea nr. 223/2007.
(3) La stabilirea mediei veniturilor totale brute realizate, pentru persoanele aflate în activitate în calitate de personal aeronavigant, angajatorul va lua în calcul 12 luni anterioare lunii în care se depune cererea de înscriere la pensia de serviciu, în care persoana s-a aflat efectiv în activitate. Perioada celor 12 luni de activitate se va constitui din luni întregi de activitate efectivă. În situaţia în care, perioada celor 12 luni de activitate nu poate fi constituită din luni întregi consecutive, aceasta se va prelungi corespunzător până la completarea celor 12 luni de activitate efectivă.
(4) La stabilirea mediei veniturilor totale brute realizate, pentru persoanele care nu se mai află în activitate în calitate de personal aeronavigant, prin sintagma „tot personalul aeronavigant aflat în activitate” se înţelege acele persoane aflate efectiv în activitate în cele 12 luni întregi, consecutive, anterioare lunii în care se depune cererea de înscriere la pensia de serviciu de către persoana care nu mai deține calitatea de personal aeronavigant.
(5) Potrivit reglementărilor aeronautice în vigoare, funcţiile la bordul unei aeronave civile în sensul aplicării prevederilor Legii sunt acordate, de către angajator, în conformitate cu prevederile art. 4, art. 24 – 28 din Legea nr. 223/2007.
ART. 9
(1) Cuantumul pensiei de serviciu se calculează prin aplicarea procentului de 80% asupra bazei de calcul determinată conform prevederilor art. 8.
(2) În situaţia persoanelor prevăzute la art. 427 lit. a) şi art. II alin. (1) din Lege, pensia de serviciu reprezintă 80% din baza de calcul determinată conform prevederilor art. 8, indiferent dacă vechimea realizată ca personal aeronavigant este mai mică sau egală cu cea prevăzută la art. 42¹ alin. (1) din Lege.
(3) Pentru fiecare an complet, în plus, peste vechimea în activitate prevăzută la art. 42¹ alin. (1) din Lege, respectiv 20 de ani sau, după caz, 25 de ani,se adaugă la cuantumul pensiei câte 1% din media veniturilor totale brute prevăzută la art. 8, fără a depăşi 100% din baza de calcul.
(4) Majorarea prevăzută la art. 42² alin. (3) din Lege se aplică şi pensiei de serviciu calculată în condiţiile alin. (2), dacă vechimea realizată în calitate de personal aeronavigant este mai mare de 20 de ani, sau, după caz, de 25 de ani.
(5) Cuantumul pensiei de serviciu se diminuează cu câte 2% pentru fiecare an complet care lipseşte din vechimea minimă în activitate prevăzută la art. 42¹ alin. (1) din Lege şi va fi aplicat la baza de calcul.
(6) În situaţia persoanelor prevăzute la art. 2 lit. i), cuantumul pensiei de serviciu reprezintă 50% din cuantumul pensiei de serviciu calculată pentru pilotul comandant, în condiţiile de vârstă şi vechime ale solicitantului, corespunzător tipului de aeronavă civilă aflată în exploatare cu greutatea maximă la decolare cea mai apropiată de aeronava civilă, pe care persoanele în cauză au deţinut ultima calificare şi licenţă, cu aplicarea în mod corespunzător a prevederilor alin. (3) şi alin. (5).
ART. 10
Pensia de serviciu stabilită conform dispoziţiilor Legii se acordă şi se plătește astfel:
a) începând cu luna următoare celei în care a fost înregistrată cererea la casa teritorială de pensii din raza de domiciliu sau de reşedinţă a solicitantului;
b) în situaţia persoanelor prevăzute la art. 427lit. a) din lege, pensia se acordă de la data încetării plăţii indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă, dacă cererea a fost înregistrată în termen de 30 de zile de la data emiterii deciziei medicale asupra capacităţii de muncă, în situaţia pensiei de invaliditate acordate persoanei care, la data emiterii deciziei medicale, are calitatea de asigurat;
c) din prima zi a lunii următoare celei în care a avut loc decesul, dacă cererea a fost depusă în termen de 30 de zile de la data decesului, în situaţia pensiei de urmaş acordate persoanei al cărei susţinător era pensionar, la data decesului;
d) de la data decesului, dacă cererea a fost înregistrată în termen de 30 de zile de la această dată, în situaţia pensiei de urmaş acordate persoanei al cărei susţinător nu era pensionar, la data decesului;
e) de la data îndeplinirii condiţiilor de pensionare, dacă cererea a fost înregistrată în termen de 30 de zile de la această dată, în situaţia pensiei de urmaş acordate persoanei care îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege, referitoare la vârsta standard de pensionare, ulterior decesului susţinătorului;
f) de la data depunerii cererii, în situaţia depăşirii termenului prevăzut la lit. b) - e).
ART. 11
(1) Personalul aeronavigant care se pensionează din cauza pierderii totale a capacităţii de muncă şi care necesită îngrijire sau supraveghere permanentă din partea altei persoane, încadrat în gradul I de invaliditate, beneficiază, pe lângă pensia de serviciu, de o indemnizaţie de însoţitor, în cuantumul prevăzut de legislaţia privind sistemul public de pensii, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Indemnizaţia de însoţitor prevăzută la alin. (1) se suportă din bugetul de statprin bugetul MMFPSPV.
ART. 12
(1) Odată cu stabilirea cuantumului pensiei de serviciu, pentru categoriile de persoane prevăzute la art. 421 alin. (1) lit. a) si b)și art. 427 lit. b) și c) se stabileşte şi pensia pentru limită de vârstă din sistemul public de pensii, acordată personalului aeronavigant potrivit legislaţiei în vigoare privind sistemul public de pensii, considerându-se îndeplinite condiţiile necesare deschiderii dreptului de pensie. La determinarea punctajului mediu anual se are în vedere stagiul complet de cotizare corespunzător anului, respectiv lunii în care se deschide dreptul de pensie, prevăzut de legislaţia în vigoare privind sistemul public de pensii.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică persoanelor pensionate pentru limită de vârstă anterior datei intrării în vigoare a Legii.
(3) În cazul în care cuantumul pensiei de serviciu este mai mic decât cel al pensiei din sistemul public de pensii, se acordă cuantumul cel mai avantajos.
(4) Partea din pensia de serviciu care depăşeşte nivelul pensiei din sistemul public de pensii se suportă din bugetul de stat,prin bugetul MMFPSPV.
ART. 13 - (1). Pentrupersonalul aeronavigant prevăzut la art. 427 lit. a)și art. II alin. (1) din Lege, odată cu pensia de serviciu se stabilește și pensia de invaliditate în condițiile prevăzute de legislația în vigoare privind sistemul public de pensii.
(2) În situaţia în care, la data solicitării pensiei de serviciu, persoanele prevăzute la 427 lit. a) și art. II alin. (1) din Lege nu dovedesc venituri realizate pe o perioadă de 12 luni anterioară depunerii cererii de pensionare conform art. 8 alin. (3),se stabilește și se plătește numai cuantumul pensiei de invaliditate din sistemul public de pensii.
ART. 14
Pensia de serviciu se actualizează, din oficiu, în fiecare an, odată cu modificarea valorii punctului de pensie, cu procentul corespunzător ratei inflaţiei utilizat la stabilirea valorii punctului de pensie, conform legislaţiei privind sistemul public de pensii.
ART. 15
Stabilirea şi plata pensiilor de serviciu se efectuează de către casele teritoriale de pensii, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
ART. 16
Răspunderea pentru corectitudinea şi legalitatea datelor cuprinse în documentele care stau la baza întocmirii dosarului de pensionare, necesare calculului pensiei de serviciu, revin în exclusivitate emitenţilor.
ART. 17
Anexele nr. 1 – 3 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.
ANEXA nr. 1
C E R E R E
de înscriere la pensia de serviciu
conformLegii nr. 83/2015 pentru completarea Legii nr. 223/2007
Nr. ...... din ............
Către
CASA TERITORIALĂ/LOCALĂ DE PENSII ..............................................
Subsemnatul(a) ......................................................, domiciliat(ă) în localitatea ............................., str. ..............................., nr. ....., bl. ....., sc. ...., et. ...., ap. ...., sectorul ...., judeţul ....................., posesor/posesoare al/a BI/CI seria ...... nr. ............., eliberat(ă) de ......................., la data de ..........., CNP |__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|, născut(ă) la data de ..................... în localitatea ........................, judeţul ..................., fiul (fiica) lui ........................ şi al (a) ........................, pensionar pentru*) ...................................., prin Decizia nr. ............, solicit acordarea pensiei de serviciu, conformLegii nr. 83/2015, în calitate de:
- titular □
- urmaş după susţinătorul ........................................... decedat/ă la data de ................ având CNP |__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|, dosar pensie nr. ..................□
În acest scop, depun următoarele acte **):
- Adeverinţa-tip nr. .......... din ..................., cu elementele necesare stabilirii pensiei de serviciu, eliberată de angajator***);
- Comunicarea nr. ......... din ..................., emisă de Autoritatea Aeronautică Civilă Română privind angajatorul/angajatorii indicat/indicaţi să emită adeverinţa-tip****);
- Decizia nr. ........ din ..................., care certifică pierderea totală a capacităţii de muncă şi care atestă cauzele care au determinat pierderea totală a capacităţii de muncă, conform Legii nr. 83/2015;
- Decizia de pensie nr. ........... din ................... sau talonul de pensie;
- alte acte necesare stabilirii pensiei.
Între pensia din sistemul public de pensii şi pensia de serviciu prevăzută deLegea nr. 83/2015 optez pentru pensia cea mai avantajoasă.
Data ..................... Semnătura ...................
_________
*) Se completează numai de către persoanele care la data solicitării pensiei de serviciu sunt pensionare pentru limită de vârstă sau de invaliditate în sistemul public de pensii.
**) Se completează şi se depun după caz.
***) Adeverinţa-tip întocmită conform modelului din anexa nr. 2 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 83/2015.
****) Comunicarea întocmită conform modelului din anexa nr. 3 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 83/2015.
ANEXA nr. 2
Denumirea unităţii .........................................................
CUI ............., nr. ordine registrul comerţului .................
Sediul: localitatea .........................................................
str. ........................................ nr. ........................
Judeţul/Sectorul .................................................
Telefon/Fax ........................................................
Nr. ................./............................
A D E V E R I N Ţ Ă – T I P
pentru stabilirea pensiei de serviciu a personalului aeronavigant,
conformLegii nr. 83/2015, pentru completarea Legii nr. 223/2007
Adeverim prin prezenta că domnul/doamna ........................................................., domiciliat(ă) în localitatea .................................., str. ............................... nr. ....., bl. ....., sc. ...., et. ..., ap. ..., sectorul ..........., judeţul ............................, posesor/posesoare al/a actului de identitate BI/CI seria ..... nr ............, CNP |__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|, deţine/a deţinut calitatea de personal aeronautic civil navigant profesionist în categoria de*) ...................................................., se încadrează laart......alin. ...... lit.**)......... din Legea nr. 83/2015.
Ultima funcţie la bord deţinută.................................................................... pe aeronava civilă (tip/clasă) .................., cu greutatea maximă la decolare de ....................
Vârsta la data solicitării pensiei de serviciu (ani, luni) ..............................
Vechimea în activitate în calitate de personal aeronavigant (ani)
la data de ...................................
Media veniturilor totale brute, utilizată la stabilirea pensiei de
serviciu, conform Legii nr. 83/2015, (lei)
Certificăm corectitudinea şi legalitatea datelor înscrise în prezenta adeverinţă.
Conducătorul unităţii, Direcţia (serviciul) cu atribuţii
........................... de salarizare-personal
Director (Şef serviciu),
...................................
______________
*) Se completează cu denumirea ultimei categorii din care face sau a făcut parte persoana în cauză, conformart. 4 din Legea nr. 223/2007.
**) Se completează cu articolul, alineatul şi litera, după caz, din Legea 83/2015, în care se încadrează titularul/susţinătorul decedat, în funcţie de categoria de personal aeronautic civil navigant profesionist din care face/a făcut parte persoana în cauză.
ANEXA nr. 3
Autoritatea Aeronautică Civilă Română
CUI ............, nr. ordine registrul comerţului ................
Sediul: localitatea ......................
str. ....................... nr. .........
Judeţul/Sectorul ..........................................
Telefon/Fax ...............................................
Nr. ......../.............................
C O M U N I C A R E
privind angajatorul/angajatorii indicat/indicaţi să emită adeverinţa-tip prevăzută în anexa nr. 2
Către
Domnul/doamna ......................................................, domiciliat(ă) în localitatea .............................., str. .................................... nr. ...., bl. ....., sc. ...., et. ...., ap. ...., sectorul ....., judeţul .............., posesor/posesoare al/a actului de identitate BI/CI seria .... nr. ........, CNP |__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|.
La solicitarea dvs. privind angajatorii care au în exploatare aeronave civile de tipul/clasa ......................................, cu greutate maximă la decolare de ....................., pe caredvs. / susţinătorul aţi / a deţinut ultima funcţie la bord de ....................................................................... conform ultimei calificări şi licenţe/atestări obţinute, certificăm faptul că angajatorul/angajatorii ...................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
deţine/deţin în exploatare aeronave civile de tipul/clasa .........................., cu greutatea maximă la decolare de ..............., fiind aeronava cu greutatea maximă la decolare cea mai apropiată de aeronava civilă pe care dvs. / susţinătorul aţi / a deţinut ultima calificare şi licenţă/atestare.
Vă rugăm să vă adresaţi angajatorului/unui angajator mai sus menţionat pentru a vă elibera adeverinţa-tip prevăzută în anexa nr. 2, care cuprinde elementele necesare stabilirii pensiei de serviciu, conformLegii nr. 83/2015.
Certificăm corectitudinea şi legalitatea datelor înscrise în prezenta comunicare.
Conducătorul unităţii,
MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI, MINISTERUL
PROTECŢIEI SOCIALE ŞI
PERSOANELOR VÂRSTNICE TRANSPORTURILOR
O R D I N
Nr. .................. din .............................
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 83/2015 pentru completarea Legii nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviația civilă din România
Ministrul muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice, numit în funcție în baza Decretului Președintelui României nr. 261 din 5 martie 2014 privind revocarea din funcție și numirea unor membri ai Guvernului României, împreună cu ministrul transporturilor, numit în funcție în baza Decretului Președintelui României nr. 475 din 25 iunie 2014 privind numirea unui membru al Guvernului,
Având în vedere:
-Art.VI din Legea nr. 83/2015 pentru completarea Legii nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviația civilă din România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 270 din 22 aprilie 2015”;
- Hotărârea Guvernului nr. 344/2014 privind organizarea și funcționarea Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, precum și pentru modificarea unor acte normative;
- Hotărârea Guvernului nr. 21/2015 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor,cu modificările ulterioare
În temeiul art. 18 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 344/2014 privind organizarea şi funcționarea Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, precum şi pentru modificarea unor acte normative șia art.5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 21/2015 privind organizarea şi funcționarea Ministerului Transporturilor, emit următorul:
O R D I N
Art. 1. – Se aprobă Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 83/2015 pentru completarea Legii nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviația civilă din România, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. – La data intrării în vigoare a prezentelor norme se abrogă prevederile art. 11 – 26, art. 31 şi Anexele nr. 1 – 3, din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă din România, aprobate prin Ordinul nr. 1064 din 23 octombrie 2007, publicat în monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 726 din 26 octombrie 2007.
Art. 3. – Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, prin Casa Națională de Pensii Publice, casele de pensii sectoriale, Ministerul Transporturilor prin Autoritatea Aeronautică Civilă Română vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. – Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul muncii, familiei, Ministrul transporturilor
protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice
Rovana PLUMB Ioan RUS
ANEXĂ
N O R M E M E T O D O L O G I C E
de aplicare a prevederilor
privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă
din România
ART. 1
Prezentele Norme metodologice de aplicare a prevederilor
ART. 2
În sensul Legii, beneficiază de pensie de serviciu următoarele categorii de persoane, dacă au desfăşurat activitate ca personal aeronavigant:
a) piloţi, însoţitori de bord/membri ai echipajului de cabină cu licenţă/atestat de membru al echipajului de cabină, paraşutişti şi personal de inspecţie în zbor, care au vârsta de minimum 50 de ani şi au realizat o vechime de cel puţin 20 de ani de activitate ca personal aeronavigant;
b) navigatori, mecanici şi/sau ingineri de bord naviganţi, operatori radionaviganţi, ingineri de recepţie şi control aeronave şi ingineri de recepţie şi control mijloace PNA-TC, care au vârsta de minimum 52 de ani şi au realizat o vechime de cel puţin 25 de ani de activitate ca personal aeronavigant;
c) persoanele care îndeplinesc condiţiile prevăzute la lit. a) sau b), după caz, şi care la data cereriipensiei de serviciu nu mai deţin calitatea de personal aeronavigant;
d) personalul aeronavigant care, după data intrării în vigoare a Legii, îşi pierde total capacitatea de muncă din cauza unui incident sau accident de aviaţie, a unei boli profesionale sau a unei afecţiuni medicale dobândite ca urmare a activităţii de zbor, indiferent de vârstă sau vechime;
e) personalul aeronavigant care, înainte de data intrării în vigoare a Legii, şi-a pierdut total capacitatea de muncă din cauza unui incident sau accident de aviaţie, a unei boli profesionale sau a unei afecţiuni medicale dobândite ca urmare a activităţii de zbor, indiferent de vârstă sau vechime;
f) persoanele care au realizat o vechime de cel puţin 10 ani de activitate ca personal aeronavigant care, la data cererii de înscriere la pensia de serviciu, deţin această calitate şi îndeplinesc condiţiile de vârstă prevăzute la art. 42¹ alin. (1) lit. a) sau b) din Lege, după caz;
g) persoanele care au realizat o vechime de cel puţin 10 ani de activitate ca personal aeronavigant care, la data cererii de înscriere la pensia de serviciu, nu mai deţin această calitate şi îndeplinesc condiţiile de vârstă prevăzute la art. 42¹ alin. (1) lit. a) sau b) din Lege, după caz;
h) personalul aeronavigant care, la data intrării în vigoare a Legii, este pensionar pentru limită de vârstă în sistemul public de pensii ori pensionar pentru pierderea totală a capacităţii de muncă, din cauza unei boli obișnuite sau a unui accident care nu are legătură cu munca, respectiv pensionar de invaliditate încadrat în gradul I sau II de invaliditate în sistemul public de pensii şi care îndeplineşte condiţiile vârstă și vechime prevăzute de Lege;
i) personalul aeronavigant din cadrul aviaţiei civile de transport aerian prevăzut la lit. b), a cărui funcţie nu mai există la data intrării în vigoare a Legii, datorită evoluţiei tehnicii aeronautice şi a concepţiei de exploatare la sol şi în zbor a aeronavelor civile, care a realizat o vechime de cel puţin 10 ani de activitate ca personal aeronavigant şi îndeplineşte condiţia de vârstă prevăzută la lit. b).
ART. 3
(1) Pensia de serviciu se acordă la cererea persoanei îndreptăţite, a tutorelui, sau a curatorului acesteia, a persoanei căreia i s-a încredinţat sau i s-a dat în plasament copilul minor, după caz, depusă personal sau prin mandatar desemnat prin procură specială.
(2) Cererea de înscriere la pensia de serviciu, însoţită de documentaţia necesară, se depune la casa teritorială de pensii/casa de pensii sectorială competentă, în a cărei rază îşi are domiciliul/reşedinţa persoana îndreptăţită. Cererea poate fi depusă, după caz, şi de către mandatarul desemnat prin procură specială, tutorele, curatorul sau reprezentantul legal.
(3) În vederea stabilirii pensiei de serviciu, dosarul de pensie trebuie să cuprindă următoarele documente:
a) cererea de înscriere la pensia de serviciu, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 1;
b) actele necesare stabilirii pensiei conform prevederilor sistemului public de pensii, prevăzute de legislaţia privind sistemul public de pensii,
d) comunicarea emisă de Autoritatea Aeronautică Civilă Română, denumită în continuare AACR, privind angajatorul indicat să emită adeverinţa-tip cu elementele necesare stabilirii pensiei de serviciu, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 3, după caz;
e) decizia medicală asupra capacităţii de muncă, care să certifice cauzele care au determinat pierderea totală a capacităţii de muncă, eliberată de medicul expert al asigurărilor sociale, după caz;
f) alte documente necesare stabilirii şi plăţii pensiei de serviciu.
ART. 4
(1) Adeverinţa-tip, prevăzută la art. 3 alin. (3) lit. c), cu elementele necesare stabilirii pensiei de serviciu, respectiv, vechimea totală în activitate în calitate de personal aeronavigant şi baza de calcul privind media veniturilor totale brute realizate în ultimele 12 luni de activitate anterioare lunii în carese depune cererea de înscriere la pensia de serviciu, emisă de angajator conform Legii, se solicită, de persoana îndreptăţită, astfel:
a) de la ultimul angajator la care deţine sau a deţinut calitatea de personal aeronavigant;
b) pentru personalul aeronavigant pensionat anterior intrării în vigoare a Legii, adeverinţa-tip se solicită de la ultimul angajator la care a avut contract de muncă în calitate de personal aeronavigant, anterior deschiderii iniţiale a dreptului de pensie;
c) în cazul în care angajatorul prevăzut la lit. a) sau lit. b) nu mai există sau nu mai desfăşoară activităţi aeronautice civile de zbor, solicitarea pentru emiterea adeverinţei-tip se adresează unui alt angajator care are în exploatare un tip de aeronavă civilă cu greutatea maximă la decolare cea mai apropiată de aeronava civilă pe care persoana în cauză a deţinut ultima funcție de personal aeronavigant şi are angajat personal aeronavigant.
(2) Pentru obţinerea adeverinţei-tip de la un alt angajator, în conformitate cu alin. (1) lit. c), persoana în cauză va solicita AACR, în scris, anexând documente cu privire la ultima funcţie la bord şi tipul/clasa de aeronavă civilă pe care a deţinut ultima funcție de personal aeronavigant, emiterea unei comunicări care va cuprinde lista angajatorilor care pot elibera astfel de adeverinţe, precum şi funcţia la bord şi tipul/clasa de aeronavă civilă care vor sta la baza emiterii adeverinţei-tip. AACR va emite comunicarea în maximum 5 zile lucrătoare de la solicitare, după verificarea datelor cuprinse în documentele depuse.
(3) În termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice, AACR va solicita tuturor angajatorilor care desfăşoară activităţi aeronautice civile de zbor cu sediul sau filiale în România datele necesare privind tipurile/clasele de aeronave civile deţinute în exploatare şi funcţiile la bordul aeronavelor civile deţinute de personalul aeronavigant aflat în activitate, în vederea întocmirii bazei de date necesare eliberării comunicării prevăzute la alin. (2). Toţi angajatorii vor transmite la AACR datele în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii solicitării şi ulterior în termen de 3 zile de la data apariţiei unei modificări a datelor respective.
(4) În situaţia în care, la data solicitării adeverinţei-tip, persoana în cauză nu este salariat la angajatorul căruia i s-a adresat solicitarea, aceasta va depune la angajatorul respectiv toate actele necesare determinării vechimii totale în activitate în calitate de personal aeronavigant.
ART. 5
Angajatorii sunt obligaţi să elibereze documentele necesare acordării pensiei de serviciu, astfel:
a) în termen de 10 de zile calendaristice de la data solicitării, în situaţia emiterii tuturor actelor necesare stabilirii pensiei din sistemul public de pensii şi a adeverinţei-tip necesare stabilirii pensiei de serviciu;
b) în termen de 5 zile calendaristice de la solicitare, în situaţia emiterii numai a adeverinţei-tip necesară stabilirii pensiei de serviciu.
ART. 6
(1) Vechimea în activitate în calitate de personal aeronavigant, care se are în vedere la calculul pensiei de serviciu, reprezintă vechimea totală, cumulată, în activitate în această calitate, la toţi angajatorii persoane juridice sau fizice române, indiferent dacă aceasta reprezintă vechime întreruptă sau neîntreruptă. Vechimea totală în activitate se determină prin însumarea tuturor anilor, lunilor şi zilelor lucrate în calitate de personal aeronavigant, inclusiv perioada de studii şi pregătire necesare obţinerii primei calificări şi licenţe în profesia de pilot, conform diplomei sau oricărui alt document care certifică absolvirea unei şcoli de specialitate.
(2) Vechimea totală în activitate ca personal aeronavigant se determină pe baza oricăruia dintre următoarele documente:
a) carnet de muncă/extras din Registrul general de evidenţă a salariaţilor, în care sunt menţionate perioadele în care persoana în cauză a fost angajată şi remunerată pentru prestarea activităţilor aeronautice civile de zbor, potrivit art. 1 alin. (2) dinanexa la Ordinul ministrului transporturilornr. 1064/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă din România;
b) înregistrări întocmite de angajatori privind evidenţa activităţii de zbor;
c) carnet individual de zbor;
d) orice alte documente legale care fac dovada vechimii în activitate în calitate de personal aeronavigant, prezentate de persoana care solicită acordarea pensiei de serviciu.
(3) În cazul în care, vechimea totală nu este menţionată în mod explicit, în totalitate, într-un singur document, angajatorul va cumula perioadele din documentele prevăzute la alin. (2) în vederea calculării vechimii totale în activitate ca personal aeronavigant.
(4) În cazul în care angajatorul nu deţine suficiente documente justificative necesare stabilirii vechimii totale în activitate ca personal aeronavigant, acesta va solicita de la angajatorii anteriori ai persoanei în cauză sau de la AACR orice înscrisuri relevante care să conducă la stabilirea vechimii în activitate pentru perioadele respective.
(5) Vechimea în activitate ca personal aeronavigant nu cuprinde perioadele suplimentare de vechime acordate pentru activitatea desfăşurată în grupele I şi a II de muncă, respectiv în condiţii deosebite sau speciale de muncă.
ART. 7
Vechimea totală în activitate în calitate de personal aeronavigant, determinată conform art. 6 alin. (1) de către angajatorul prevăzut la art. 4, necesară deschiderii şi stabilirii dreptului la pensia de serviciu prevăzută de Lege, se constituie din ani întregi, iar fracţiunea de an se neglijează.
ART. 8
(1) Baza de calcul necesară pentru determinarea cuantumului pensiei de serviciu o reprezintă, după caz:
a) media veniturilor totale brute realizate în ultimele 12 luni de activitate anterioare lunii în carese depune cererea de înscriere la pensia de serviciu în baza Legii, de către persoanele care deţin calitatea de personal aeronavigant, la data solicitării pensiei de serviciu;
b) media veniturilor totale brute realizate în ultimele 12 luni de activitate anterioare lunii în carese depune cererea de înscriere la pensia de serviciu în baza Legii, de către tot personalul aeronavigant aflat în activitate, corespunzător ultimei funcţii deţinută de persoana în cauză pe tipul respectiv de aeronavă civilă, care îndeplineşte condiţiile de vechime prevăzute la art. 421 din Lege, în cazul persoanelor care nu mai deţin calitatea de personal aeronavigant sau sunt pensionate. În cazul în care tipul respectiv de aeronavă civilă nu se mai află în exploatare, se va lua în calcul un alt tip de aeronavă civilă aflată în exploatare, cu greutatea maximă la decolare cea mai apropiată de aeronava civilă pe care persoana în cauză a deţinut ultima calificare şi licenţă/atestat de membru al echipajului de cabină.
c) media veniturilor totale brute realizate în ultimele 12 luni de activitate anterioare lunii în carese depune cererea de înscriere la pensia de serviciu în baza Legii, calculată pentru pilotul comandant, în condiţiile de vârstă şi vechime ale solicitantului, corespunzător tipului de aeronavă civilă aflată în exploatare, cu greutatea maximă la decolare cea mai apropiată de aeronava civilă pe care persoana în cauză a deţinut ultima calificare şi licenţă/atestat de membru al echipajului de cabină, în cazul personalului aeronavigant din cadrul aviaţiei civile de transport aerian prevăzut la art. 2 lit. b), a cărui funcţie nu mai există la data intrării în vigoare a Legii, datorită evoluţiei tehnicii aeronautice şi a concepţiei de exploatare la sol şi în zbor a aeronavelor civile.
(2) Venitul total brut lunar realizat, utilizat la stabilirea bazei de calcul a pensiei de serviciu, reprezintă suma veniturilor prevăzute la art. 5 alin. (2) din anexa la Ordinul ministrului transporturilor nr. 1064/2007 acordate pentru executarea activităţilor aeronautice civile prevăzute la art.7 din Legea nr. 223/2007.
(3) La stabilirea mediei veniturilor totale brute realizate, pentru persoanele aflate în activitate în calitate de personal aeronavigant, angajatorul va lua în calcul 12 luni anterioare lunii în care se depune cererea de înscriere la pensia de serviciu, în care persoana s-a aflat efectiv în activitate. Perioada celor 12 luni de activitate se va constitui din luni întregi de activitate efectivă. În situaţia în care, perioada celor 12 luni de activitate nu poate fi constituită din luni întregi consecutive, aceasta se va prelungi corespunzător până la completarea celor 12 luni de activitate efectivă.
(4) La stabilirea mediei veniturilor totale brute realizate, pentru persoanele care nu se mai află în activitate în calitate de personal aeronavigant, prin sintagma „tot personalul aeronavigant aflat în activitate” se înţelege acele persoane aflate efectiv în activitate în cele 12 luni întregi, consecutive, anterioare lunii în care se depune cererea de înscriere la pensia de serviciu de către persoana care nu mai deține calitatea de personal aeronavigant.
(5) Potrivit reglementărilor aeronautice în vigoare, funcţiile la bordul unei aeronave civile în sensul aplicării prevederilor Legii sunt acordate, de către angajator, în conformitate cu prevederile art. 4, art. 24 – 28 din Legea nr. 223/2007.
ART. 9
(1) Cuantumul pensiei de serviciu se calculează prin aplicarea procentului de 80% asupra bazei de calcul determinată conform prevederilor art. 8.
(2) În situaţia persoanelor prevăzute la art. 427 lit. a) şi art. II alin. (1) din Lege, pensia de serviciu reprezintă 80% din baza de calcul determinată conform prevederilor art. 8, indiferent dacă vechimea realizată ca personal aeronavigant este mai mică sau egală cu cea prevăzută la art. 42¹ alin. (1) din Lege.
(3) Pentru fiecare an complet, în plus, peste vechimea în activitate prevăzută la art. 42¹ alin. (1) din Lege, respectiv 20 de ani sau, după caz, 25 de ani,se adaugă la cuantumul pensiei câte 1% din media veniturilor totale brute prevăzută la art. 8, fără a depăşi 100% din baza de calcul.
(4) Majorarea prevăzută la art. 42² alin. (3) din Lege se aplică şi pensiei de serviciu calculată în condiţiile alin. (2), dacă vechimea realizată în calitate de personal aeronavigant este mai mare de 20 de ani, sau, după caz, de 25 de ani.
(5) Cuantumul pensiei de serviciu se diminuează cu câte 2% pentru fiecare an complet care lipseşte din vechimea minimă în activitate prevăzută la art. 42¹ alin. (1) din Lege şi va fi aplicat la baza de calcul.
(6) În situaţia persoanelor prevăzute la art. 2 lit. i), cuantumul pensiei de serviciu reprezintă 50% din cuantumul pensiei de serviciu calculată pentru pilotul comandant, în condiţiile de vârstă şi vechime ale solicitantului, corespunzător tipului de aeronavă civilă aflată în exploatare cu greutatea maximă la decolare cea mai apropiată de aeronava civilă, pe care persoanele în cauză au deţinut ultima calificare şi licenţă, cu aplicarea în mod corespunzător a prevederilor alin. (3) şi alin. (5).
ART. 10
Pensia de serviciu stabilită conform dispoziţiilor Legii se acordă şi se plătește astfel:
a) începând cu luna următoare celei în care a fost înregistrată cererea la casa teritorială de pensii din raza de domiciliu sau de reşedinţă a solicitantului;
b) în situaţia persoanelor prevăzute la art. 427lit. a) din lege, pensia se acordă de la data încetării plăţii indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă, dacă cererea a fost înregistrată în termen de 30 de zile de la data emiterii deciziei medicale asupra capacităţii de muncă, în situaţia pensiei de invaliditate acordate persoanei care, la data emiterii deciziei medicale, are calitatea de asigurat;
c) din prima zi a lunii următoare celei în care a avut loc decesul, dacă cererea a fost depusă în termen de 30 de zile de la data decesului, în situaţia pensiei de urmaş acordate persoanei al cărei susţinător era pensionar, la data decesului;
d) de la data decesului, dacă cererea a fost înregistrată în termen de 30 de zile de la această dată, în situaţia pensiei de urmaş acordate persoanei al cărei susţinător nu era pensionar, la data decesului;
e) de la data îndeplinirii condiţiilor de pensionare, dacă cererea a fost înregistrată în termen de 30 de zile de la această dată, în situaţia pensiei de urmaş acordate persoanei care îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege, referitoare la vârsta standard de pensionare, ulterior decesului susţinătorului;
f) de la data depunerii cererii, în situaţia depăşirii termenului prevăzut la lit. b) - e).
ART. 11
(1) Personalul aeronavigant care se pensionează din cauza pierderii totale a capacităţii de muncă şi care necesită îngrijire sau supraveghere permanentă din partea altei persoane, încadrat în gradul I de invaliditate, beneficiază, pe lângă pensia de serviciu, de o indemnizaţie de însoţitor, în cuantumul prevăzut de legislaţia privind sistemul public de pensii, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Indemnizaţia de însoţitor prevăzută la alin. (1) se suportă din bugetul de statprin bugetul MMFPSPV.
ART. 12
(1) Odată cu stabilirea cuantumului pensiei de serviciu, pentru categoriile de persoane prevăzute la art. 421 alin. (1) lit. a) si b)și art. 427 lit. b) și c) se stabileşte şi pensia pentru limită de vârstă din sistemul public de pensii, acordată personalului aeronavigant potrivit legislaţiei în vigoare privind sistemul public de pensii, considerându-se îndeplinite condiţiile necesare deschiderii dreptului de pensie. La determinarea punctajului mediu anual se are în vedere stagiul complet de cotizare corespunzător anului, respectiv lunii în care se deschide dreptul de pensie, prevăzut de legislaţia în vigoare privind sistemul public de pensii.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică persoanelor pensionate pentru limită de vârstă anterior datei intrării în vigoare a Legii.
(3) În cazul în care cuantumul pensiei de serviciu este mai mic decât cel al pensiei din sistemul public de pensii, se acordă cuantumul cel mai avantajos.
(4) Partea din pensia de serviciu care depăşeşte nivelul pensiei din sistemul public de pensii se suportă din bugetul de stat,prin bugetul MMFPSPV.
ART. 13 - (1). Pentrupersonalul aeronavigant prevăzut la art. 427 lit. a)și art. II alin. (1) din Lege, odată cu pensia de serviciu se stabilește și pensia de invaliditate în condițiile prevăzute de legislația în vigoare privind sistemul public de pensii.
(2) În situaţia în care, la data solicitării pensiei de serviciu, persoanele prevăzute la 427 lit. a) și art. II alin. (1) din Lege nu dovedesc venituri realizate pe o perioadă de 12 luni anterioară depunerii cererii de pensionare conform art. 8 alin. (3),se stabilește și se plătește numai cuantumul pensiei de invaliditate din sistemul public de pensii.
ART. 14
Pensia de serviciu se actualizează, din oficiu, în fiecare an, odată cu modificarea valorii punctului de pensie, cu procentul corespunzător ratei inflaţiei utilizat la stabilirea valorii punctului de pensie, conform legislaţiei privind sistemul public de pensii.
ART. 15
Stabilirea şi plata pensiilor de serviciu se efectuează de către casele teritoriale de pensii, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
ART. 16
Răspunderea pentru corectitudinea şi legalitatea datelor cuprinse în documentele care stau la baza întocmirii dosarului de pensionare, necesare calculului pensiei de serviciu, revin în exclusivitate emitenţilor.
ART. 17
Anexele nr. 1 – 3 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.
ANEXA nr. 1
C E R E R E
de înscriere la pensia de serviciu
conform
Nr. ...... din ............
Către
CASA TERITORIALĂ/LOCALĂ DE PENSII ..............................................
Subsemnatul(a) ......................................................, domiciliat(ă) în localitatea ............................., str. ..............................., nr. ....., bl. ....., sc. ...., et. ...., ap. ...., sectorul ...., judeţul ....................., posesor/posesoare al/a BI/CI seria ...... nr. ............., eliberat(ă) de ......................., la data de ..........., CNP |__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|, născut(ă) la data de ..................... în localitatea ........................, judeţul ..................., fiul (fiica) lui ........................ şi al (a) ........................, pensionar pentru*) ...................................., prin Decizia nr. ............, solicit acordarea pensiei de serviciu, conform
- titular □
- urmaş după susţinătorul ........................................... decedat/ă la data de ................ având CNP |__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|, dosar pensie nr. ..................□
În acest scop, depun următoarele acte **):
- Adeverinţa-tip nr. .......... din ..................., cu elementele necesare stabilirii pensiei de serviciu, eliberată de angajator
- Comunicarea nr. ......... din ..................., emisă de Autoritatea Aeronautică Civilă Română privind angajatorul/angajatorii indicat/indicaţi să emită adeverinţa-tip****);
- Decizia nr. ........ din ..................., care certifică pierderea totală a capacităţii de muncă şi care atestă cauzele care au determinat pierderea totală a capacităţii de muncă, conform Legii nr. 83/2015;
- Decizia de pensie nr. ........... din ................... sau talonul de pensie;
- alte acte necesare stabilirii pensiei.
Între pensia din sistemul public de pensii şi pensia de serviciu prevăzută de
Data ..................... Semnătura ...................
_________
*) Se completează numai de către persoanele care la data solicitării pensiei de serviciu sunt pensionare pentru limită de vârstă sau de invaliditate în sistemul public de pensii.
**) Se completează şi se depun după caz.
***) Adeverinţa-tip întocmită conform modelului din anexa nr. 2 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 83/2015.
****) Comunicarea întocmită conform modelului din anexa nr. 3 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 83/2015.
ANEXA nr. 2
Denumirea unităţii .........................................................
CUI ............., nr. ordine registrul comerţului .................
Sediul: localitatea .........................................................
str. ........................................ nr. ........................
Judeţul/Sectorul .................................................
Telefon/Fax ........................................................
Nr. ................./............................
A D E V E R I N Ţ Ă – T I P
pentru stabilirea pensiei de serviciu a personalului aeronavigant,
conform
Adeverim prin prezenta că domnul/doamna ........................................................., domiciliat(ă) în localitatea .................................., str. ............................... nr. ....., bl. ....., sc. ...., et. ..., ap. ..., sectorul ..........., judeţul ............................, posesor/posesoare al/a actului de identitate BI/CI seria ..... nr ............, CNP |__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|, deţine/a deţinut calitatea de personal aeronautic civil navigant profesionist în categoria de*) ...................................................., se încadrează la
Ultima funcţie la bord deţinută.................................................................... pe aeronava civilă (tip/clasă) .................., cu greutatea maximă la decolare de ....................
Vârsta la data solicitării pensiei de serviciu (ani, luni) ..............................
Vechimea în activitate în calitate de personal aeronavigant (ani)
la data de ...................................
Media veniturilor totale brute, utilizată la stabilirea pensiei de
serviciu, conform Legii nr. 83/2015, (lei)
Certificăm corectitudinea şi legalitatea datelor înscrise în prezenta adeverinţă.
Conducătorul unităţii, Direcţia (serviciul) cu atribuţii
........................... de salarizare-personal
Director (Şef serviciu),
...................................
______________
*) Se completează cu denumirea ultimei categorii din care face sau a făcut parte persoana în cauză, conform
**) Se completează cu articolul, alineatul şi litera, după caz, din Legea 83/2015, în care se încadrează titularul/susţinătorul decedat, în funcţie de categoria de personal aeronautic civil navigant profesionist din care face/a făcut parte persoana în cauză.
ANEXA nr. 3
Autoritatea Aeronautică Civilă Română
CUI ............, nr. ordine registrul comerţului ................
Sediul: localitatea ......................
str. ....................... nr. .........
Judeţul/Sectorul ..........................................
Telefon/Fax ...............................................
Nr. ......../.............................
C O M U N I C A R E
privind angajatorul/angajatorii indicat/indicaţi să emită adeverinţa-tip prevăzută în anexa nr. 2
Către
Domnul/doamna ......................................................, domiciliat(ă) în localitatea .............................., str. .................................... nr. ...., bl. ....., sc. ...., et. ...., ap. ...., sectorul ....., judeţul .............., posesor/posesoare al/a actului de identitate BI/CI seria .... nr. ........, CNP |__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|.
La solicitarea dvs. privind angajatorii care au în exploatare aeronave civile de tipul/clasa ......................................, cu greutate maximă la decolare de ....................., pe caredvs. / susţinătorul aţi / a deţinut ultima funcţie la bord de ....................................................................... conform ultimei calificări şi licenţe/atestări obţinute, certificăm faptul că angajatorul/angajatorii ...................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
deţine/deţin în exploatare aeronave civile de tipul/clasa .........................., cu greutatea maximă la decolare de ..............., fiind aeronava cu greutatea maximă la decolare cea mai apropiată de aeronava civilă pe care dvs. / susţinătorul aţi / a deţinut ultima calificare şi licenţă/atestare.
Vă rugăm să vă adresaţi angajatorului/unui angajator mai sus menţionat pentru a vă elibera adeverinţa-tip prevăzută în anexa nr. 2, care cuprinde elementele necesare stabilirii pensiei de serviciu, conform
Certificăm corectitudinea şi legalitatea datelor înscrise în prezenta comunicare.
Conducătorul unităţii,
Pagina 11 din 11 • 1, 2, 3 ... 9, 10, 11
Pagina 11 din 11
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum