Lisabona- Incendiu la motor dupa decolare
2 participanți
Pagina 1 din 1
Lisabona- Incendiu la motor dupa decolare
LISABONA
INCENDIU LA MOTOR
In 1982 cursa Tarom de Lisabona se facea cu TU -154 pe ruta Otopeni -Berlin -Lisabona -Casablanca.
La Casablanca echipajul si avionul ramaneam pana a doua zi cand ne intorceam pe acelasi traseu.
Din cauza depasirii timpului de munca maxim admis, un echipaj pleca cu o zi inainte la Berlin unde se facea schimbul cu cel venit de la Bucuresti iar un instructor mergea direct ca al treilea pilot de la Bucuresti pana la Casablanca si de regula el era comandantul aeronavei.
Daca nu era un control de facut, instructorul impartea zborul intre cei trei piloti astfel ca fiecare sa piloteze cel putin un tronson din cursa
La acest zbor, eu eram instructor si tronsonul pe care il alesesem sa pilotez a fost Lisabona -Casablanca
Am decolat de pe pista 021 din Lisabona si la aproximativ 100 m inaltime am avut semnalizare de incendiu la motorul numarul unu .
Am actionat tot echipajul conform cu check-listul pentru incendiu si a celor invatate la scoala si la simulator , iar dupa executarea tuturor manevrelor semnalizarea de incendiu a disparut ceea ce insemna ca incendiu a fost stins.
Am anuntat turnul de control care mi-a confirmat ca si ei au vazut o flacara la motor
Cu aprobarea Turnului de Control, am procedat la un tur de pista foarte scurt cu aterizare pe cealalta pista, 18/36 ,unde dupa aterizare, in timpul rulajului , insotiti de masini de pompieri si salvare am fost dirijati catre un loc de parcare mai izolat
La TU-154 din cabina de pilotaj, echipajul nu poate vedea motoarele, dar dupa punerea scarilor, cand am vazut o gaura cu un diametru de aproximativ 25-30 de centimetrii in partea superioara a motorului am realizat ca nu am fost departe de doamna cu coasa.
Dupa debarcarea pasagerilor am fost informati ca va veni alt avion de la Bucuresti pentru continuarea cursei iar noi si pasagerii ne-am cazat la un hotel din apropierea aeroportului.
A doua zi a venit avionul de schimb de la Bucuresti si am continuat cursa pana la Casablanca si retur prin Lisabona -Berlin la Bucuresti
Avionul a ramas la Lisabona pana i-a fost adus si montat un alt motor de la Bucuresti
Concluzia anchetei facuta cu specialistii rusi ai fabricii constructoare a motorului a fost: cedare de material cu ruperea unei palete din turbina motorului.
Tot ei ne-au spus ca daca intarziam cu cateva secunde manevrele de oprire si stingere a incendiului motorul putea exploda si ca sansa noastra a fost ca paleta desprinsa (la turatia de 12000 de ture/minut) nu a atins comenzile avionului aflate in imediata vecinatate a motorului
Pentru ca am scapat cu viata atat noi cat si pasagerii nostri compania ne-a dat o insigna,” pentru merite deosebite in aviatie” si mi-a trimis o hartie cu “multumiri pentru inaltul profesionalism de care ati dat dovada” atat si nimic mai mult si am fost multumit ca am scapat cu viata
INCENDIU LA MOTOR
In 1982 cursa Tarom de Lisabona se facea cu TU -154 pe ruta Otopeni -Berlin -Lisabona -Casablanca.
La Casablanca echipajul si avionul ramaneam pana a doua zi cand ne intorceam pe acelasi traseu.
Din cauza depasirii timpului de munca maxim admis, un echipaj pleca cu o zi inainte la Berlin unde se facea schimbul cu cel venit de la Bucuresti iar un instructor mergea direct ca al treilea pilot de la Bucuresti pana la Casablanca si de regula el era comandantul aeronavei.
Daca nu era un control de facut, instructorul impartea zborul intre cei trei piloti astfel ca fiecare sa piloteze cel putin un tronson din cursa
La acest zbor, eu eram instructor si tronsonul pe care il alesesem sa pilotez a fost Lisabona -Casablanca
Am decolat de pe pista 021 din Lisabona si la aproximativ 100 m inaltime am avut semnalizare de incendiu la motorul numarul unu .
Am actionat tot echipajul conform cu check-listul pentru incendiu si a celor invatate la scoala si la simulator , iar dupa executarea tuturor manevrelor semnalizarea de incendiu a disparut ceea ce insemna ca incendiu a fost stins.
Am anuntat turnul de control care mi-a confirmat ca si ei au vazut o flacara la motor
Cu aprobarea Turnului de Control, am procedat la un tur de pista foarte scurt cu aterizare pe cealalta pista, 18/36 ,unde dupa aterizare, in timpul rulajului , insotiti de masini de pompieri si salvare am fost dirijati catre un loc de parcare mai izolat
La TU-154 din cabina de pilotaj, echipajul nu poate vedea motoarele, dar dupa punerea scarilor, cand am vazut o gaura cu un diametru de aproximativ 25-30 de centimetrii in partea superioara a motorului am realizat ca nu am fost departe de doamna cu coasa.
Dupa debarcarea pasagerilor am fost informati ca va veni alt avion de la Bucuresti pentru continuarea cursei iar noi si pasagerii ne-am cazat la un hotel din apropierea aeroportului.
A doua zi a venit avionul de schimb de la Bucuresti si am continuat cursa pana la Casablanca si retur prin Lisabona -Berlin la Bucuresti
Avionul a ramas la Lisabona pana i-a fost adus si montat un alt motor de la Bucuresti
Concluzia anchetei facuta cu specialistii rusi ai fabricii constructoare a motorului a fost: cedare de material cu ruperea unei palete din turbina motorului.
Tot ei ne-au spus ca daca intarziam cu cateva secunde manevrele de oprire si stingere a incendiului motorul putea exploda si ca sansa noastra a fost ca paleta desprinsa (la turatia de 12000 de ture/minut) nu a atins comenzile avionului aflate in imediata vecinatate a motorului
Pentru ca am scapat cu viata atat noi cat si pasagerii nostri compania ne-a dat o insigna,” pentru merite deosebite in aviatie” si mi-a trimis o hartie cu “multumiri pentru inaltul profesionalism de care ati dat dovada” atat si nimic mai mult si am fost multumit ca am scapat cu viata
Paul Bozga- Mesaje : 46
Data de inscriere : 24/02/2011
Domnului Paul Bozga
Domnule Bozga, va rog mult de tot, in cazul in care mai detineti checklist-urile de Tu-154 ( si nu doar ele, ci orice documentatie considerati ca mi-ar fi de folos), ati fi dispus sa le copiati (sau sa le postati) pe forum, intr-un topic? In momentul de fata, oricine ar fi visat sa zboare 154 si nu a mai apucat , poate trai o mica aventura pe simulatorul de zbor creat de cei de la Microsoft; am reusit sa molipsesc cativa copii - si nu numai - cu simulatorul in cauza, avand la dispozitie pentru el si mansa, manete de gaze , paloniere etc. Acum ma straduiesc sa modific parametrii unor aeronave regasite in programul de simulare,cat si culese de pe Internet, existente la Tarom ( il-18v si grm, il-62 , an-24 rv , tu-154 b ) , la Utilitara - An-2 si Ka-ul si Mi-8 de la M.A.I. si M.Ap ... La Tu-154 am adaugat cat am putut limba romana- text si sunet, insa as vrea sa il transform in ceva cat mai realist cu putinta; eu nu dispun de nicio informatie concreta despre Tupolev-urile Taromului , exceptand scheme de vopsire si inmatricularea ( mai ales : in ce limba erau inscrisurile din cabina, in ce limba se dadeau comenzi, cum se efectuau checklisturile,etc) . NIMIC DIN CEEA CE FAC NU FOLOSESTE DECAT CELOR PASIONATI, IMPATIMITI AI ZBORULUI, COMPLET GRATUIT. Bineinteles, nu va cer sa va dispensati de documente ,, de suflet" ,ci doar - daca aveti posibilitatea - de a-mi pune la cunostinta datele in cauza pe forum ori de a-mi trimite copii cu astfel de date, pe cheltuiala mea. Multumesc mult! Pavel Dihel
yr-bmg- Mesaje : 24
Data de inscriere : 25/12/2012
Documentatie TU-154
Am ceva documentatie de TU-154 dar nu sunt sigur daca am si check-listul.
Acum nu sunt in Bucuresti, dar va rog sa ma cautati saptamana viitoare si mi-ar face placere sa va pot fi de folos.
Telefonul meu il gasiti la Promotii Piloti de pe acest forum.
Cu Stima
P.Bozga
Acum nu sunt in Bucuresti, dar va rog sa ma cautati saptamana viitoare si mi-ar face placere sa va pot fi de folos.
Telefonul meu il gasiti la Promotii Piloti de pe acest forum.
Cu Stima
P.Bozga
Paul Bozga- Mesaje : 46
Data de inscriere : 24/02/2011
Re: Lisabona- Incendiu la motor dupa decolare
Perfect! Va voi suna intr-una dintre dupamieze, saptamana viitoare! Multumesc mult de tot!
Cu deosebit respect,
Pavel Dihel
Cu deosebit respect,
Pavel Dihel
yr-bmg- Mesaje : 24
Data de inscriere : 25/12/2012
Pagina 1 din 1
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum