taromistii

Viitorul pilotilor romani

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

Viitorul pilotilor romani

Mesaj Scris de Admin la data de Mier 21 Sept - 19:22

[size=12]· 
[/size]

După exodul medicilor urmează cel al piloţilor: pentru 10.000 € pe lună, românii conduc avioane în Guiana Franceză sau Dallas. Vezi video: cum se pregatesc pilotii romani
15 iun 2011 Autor: Mirabela Tiron
Salariile mici şi oportunităţile reduse de angajare sunt principalii factori care-i determină pe piloţii români să-şi caute locuri de muncă în străinătate, acolo unde un comandant poate câştiga lunar şi 10.000 €, iar un pilot începător circa 3.000 €.
"Profesia de pilot este foarte asemănătoare cu cea de medic în România. Ca şi medicii, piloţii români cu experienţă pleacă să lucreze în străinătate pe salarii mult mai mari. Dacă în medicină exodul a început în urmă cu câţiva ani, în aviaţie cred că a început de anul trecut", a declarat Adrian Marinescu, directorul general al Şcolii Superioare de Aviaţie Civilă, înfiinţată în 1999.
Daniel Tokici, 54 de ani, pilot de avion şi instructor la Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă, susţine că după şase ani de experienţă ca pilot a plecat în Canada, unde salariile piloţilor şi ale instructorilor nu se compară cu cele primite în România.
Astfel că dacă un instructor de zbor de la Şcoala Superioară de Aviaţie primeşte lunar în jur de 3000 de lei, în Canada câştigă 3.000 de dolari pe lună.
"Am colegi cu experienţă în aviaţie care sunt piloţi de avion în Dallas sau Arizona şi care nu vor să se mai întoarcă în ţară. Eu m-am întors în ţară pentru a-mi relua calificările. Din ce în ce mai mulţi piloţi români bine pregătiţi caută să plece din ţară, având în vedere că salariile sunt de peste trei ori mai mici decât în străinătate", a spus Tokici.
100.000 de euro pentru instruirea unui pilot
În ultimii 12 ani de pe băncile Şcolii Superioare de Aviaţie Civilă au ieşit peste 350 de români calificaţi pentru meseria de pilot de avion comercial, din care câteva zeci lucrează pentru operatori aerieni din străinătate.
Marinescu spune că în prezent în cadrul şcolii sunt pregătiţi 30 de studenţi piloţi bursieri, din care 20 sunt pentru avioane şi restul sunt la elicoptere. Ală­turi de ei mai sunt încă 13 studenţi care-şi plătesc singuri valoarea cursurilor.
Statul acordă circa 20 de burse anual pentru piloţii de avioane, iar cei care nu reuşesc să intre pe un loc finanţat de stat plătesc 68.000 de euro pentru pregătirea ca pilot de avion şi 190.000 de euro pentru pregătirea ca pilot de elicopter. Cei care s-au pregătit pentru meseria de pilot pe banii statului sunt obligaţi să lucreze la companiile aeriene româneşti pentru cinci ani, iar după ce capătă experienţă în domeniu cei mai mulţi îşi depun CV-urile la companiile aeriene din străinătate, potrivit oficialilor Şcolii Superioare de Aviaţie Civilă.
În linii mari, instruirea unui pilot de avion costă circa 100.000 de euro din care 70-75% sunt bani care vin de la bugetul de stat, restul urmând să fie investiţi de compania aeriană în care pilotul îşi găseşte un loc de muncă.
Chiar dacă cea mai mare parte a costurilor pentru studii sunt acoperite de statul român, companiile aeriene româneşti aduc la bordul avioanelor piloţi străini cu experienţă, pentru a reduce costurile cu pre­gătirea tinerilor absolvenţi. Spre exem­plu, atât în companiile aeriene Blue Air, cât şi la Carpatair lucrează piloţi străini. Din cei 79 de piloţi ai Carpatair, 26 sunt străini, potrivit oficialilor companiei. Operatorii aerieni lucrează cu dealeri de piloţi, ce sunt angajaţi prin contracte de prestări servicii pe anumite perioade de timp. "Pregătirea nu se încheie în şcoala noastră. De la bugetul de stat se investesc între 70% şi 75% din sumele necesare formării unui pilot, compania aeriană la care se va angaja absolventul urmând a investi până la 100% în formarea pilotului pe un anumit tip de avion", susţine Marinescu.
Ce înseamnă şcoala de pilotaj
În linii mari, instruirea pentru licenţa de pilot de linie ATPL (airlines transport pilot license), care permite operarea de zboruri cu avioane ce transportă pasageri, costă 68.000 € şi constă în maximum 36 de luni de şcolarizare şi 220 de ore de zbor (din care 40 pe simulator). La absolvirea cursurilor se susţin examene teoretice şi practică pentru obţinerea licenţei ATPL, care atestă cea mai înaltă calificare a unui pilot. Această licenţă este valabilă şapte ani, timp în care un pilot trebuie să acumuleze minimum 1.500 de ore de zbor, în caz contrar pierzându-şi licenţa. Un absolvent al Şcolii Superioare de Avia­ţie Civilă care a urmat un curs de pre­gă­tire integrat pentru obţinerea licen­ţei ATPL are calificare de copilot pe avioa­ne multimotor şi multiechipate destinate transportului aerian public, putând să ajungă chiar comandant după alte cursuri. După şcoală însă, în fiecare absolvent al acestei instituţii, companiile aeriene la care se angajează respectivul pilot trebuie să mai investească între 28.000 şi 30.000 € pentru pregătirea aces­tuia pe avioanele pe care le operează.
"Companiile aeriene preferă să angajeze piloţi străini pe perioade determinate de timp pentru a reduce costurile cu personalul. Astfel se reduc costurile cu contribuţiile sociale", a spus Marinescu. Astfel, piloţii tineri îşi caută locuri de muncă în alte părţi ale lumii, Marinescu dând exemplul unui tânăr absolvent care şi-a găsit angajator în Guiana Franceză.
Low-cost, low-salariu: 167 de euro pentru un tânăr pilot
Potrivit datelor existente, în străinătate un pilot începător câştigă de la 3.000 de euro pe lună, salariul unui comandant ajungând la circa 10.000 de euro pe lună. În România, sunt cazuri în care la companiile aeriene low-cost piloţii începători primesc chiar şi 700 de lei (167 euro) până îşi fac cele 1.500 de ore de zbor pentru a nu îşi pierde licenţa ATPL (pilot de linie), susţine Marinescu. Sunt însă şi exemple în care salariul unui pilot poate ajunge la 2.000 de euro.
Salariul variază însă foarte mult în funcţie de numărul orelor de zbor, de compania aeriană angajatoare şi de rutele pe care se zboară. Un pilot de avion începe să câştige un salariu bun pe la 40 de ani. Un comandant ajunge chiar la 10.000 € pe lună, potrivit lui Marinescu.
El spune că la nivel european este un deficit de aproape 2.000 de piloţi de avioane, în România este nevoie anual de cel puţin 10-20 de piloţi, în condiţii normale.
Anul trecut, Tarom, cea mai mare companie aeriană de pe piaţa românească, căuta 42 de piloţi cu experienţă în zbor în vederea executării programului de zbor, salariul mediu brut al piloţilor cu experienţă fiind de 3.800 de euro. Oficialii companiei de stat susţi­neau la începutul anului trecut că au nevoie de 235 de piloţi cu calificare pe diferite tipuri de avioane, în companie fiind angajaţi la acea perioadă doar 193. Tarom plănuia să acopere diferenţa prin subcontractarea de personal navigant pe o perioadă determinată. Pe de altă parte, compania aeriană low-cost Blue Air, deţinută de Nelu Iordache, anunţa anul trecut că va reduce numărul piloţilor (107 piloţi în iulie).
Credite pentru studii
În cadrul Şcolii Superioare de Aviaţie instruirea se face pe patru avioane Cessna 172, patru avioane Cessna la bordul cărora se regăsesc echipamentele de la Boeing 737, două avioane Piper Seneca V şi un Britten -Norman Islander BN2. Având în vedere că în această şcoală se pregătesc şi piloţi de elicoptere, sunt puse la dispoziţie şi trei elicoptere Eurocopter.
Candidaţii care doresc să se formeze ca piloţi la Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă trec prin două probe. Prima constă în evaluarea aptitudinilor biologice şi evaluarea cunoştinţelor de limbă engleză. Dacă se trece această probă, candidatul susţine examenul teoretic la matematică şi fizică.
În timp ce în alte state băncile au pachete de credit speciale pentru formarea profesională a piloţilor, pe piaţa românească băncile nu acordă astfel de credite.
"Este nevoie de aceste pachete de credit pentru formarea profesională a piloţilor. Aceste credite pot fi garantate astfel încât să nu existe niciun risc pentru bancă. Deşi am încercat să colaborăm cu băncile, acestea nu dau credite pentru formarea profesională a piloţilor, în timp ce în celelalte ţări europene există astfel de pachete", a spus Marinescu.
În această şcoală lucrează 10 instructori de zbor pe avioane monomotor, doi instructori pe avioane bimotor în regim de colaborare şi cinci piloţi de elicopter.
Alţi patru tineri sunt pregătiţi pentru a deveni instructori pe avioane bimotoare. Salariul unui instructor se ridică la aproape 3.000 de lei (714 euro) pe lună.
Chinezii vor să îşi pregătească piloţii în România
Adrian Marinescu, directorul general al Şcolii Superioare de Aviaţie Civilă, susţine că a primit de la un operator aerian din China o cerere de ofertă pentru pregătirea a 300 de viitori piloţi. Având în vedere că şcoala nu dispune deocamdată de infrastructura necesară pregătirii unui număr atât de mare de piloţi simultan, punând la dispoziţie doar 80 de locuri de cazare în baza de pe aerodromul din Strejnic, pe care există o singură pistă, Marinescu a propus chinezilor trimiterea unui număr de 20 de cursanţi. Deocamdată însă proiectul este în faza de discuţii.
Cât costă să devii pilot privat de avion
Pentru obţinerea licenţei de pilot privat de avion -PPL(A) sunt necesare 45 de ore de zbor şi aproape 200 de teorie. Cursul se adresează persoanelor care au cel puţin 17 ani şi care deţin un certificat medical clasa I sau clasa a II-a, ce atestă anumite aptitudini biologice. Costul de instruire se ridică la 9.000 de euro şi include instruirea teoretică şi practică prin zbor pe aerodromul Strejnic din Ploieşti şi în zonele adiacente. Cursul durează între trei şi patru luni. După instruire elevul susţine un examen teoretic (din materii ca navigaţie, meteorologie şi altele) la Autoritatea Civilă Română şi un examen practic (90 de minute de zbor), pentru obţinerea licenţei de pilot privat de avion.
Cum se obţine licenţa de pilot comercial de avioane (CPL)
Dacă se doreşte obţinerea unei licenţe de pilot comercial de avioane (CPL) sunt obligatorii aptitudini biologice clasa I.
În primul modul se asigură pregătirea pentru obţinerea calificării VFR (visual flight rating - zbor la vedere). Modulul teoretic constă în 180 de ore de teorie, iar cel practic în 55 de ore de zbor (din care 5 ore pe timp de noapte).
Pentru obţinerea calificării IFR (instrumental flight rating-zbor cu ajutorul instrumentelor) sunt necesare 150 de ore de teorie, 40 de ore de zbor la simulator, 15 ore de MCC (multicrewcooperation), după care se susţine un examen teoretic şi unul practic. Costurile de instruire se ridică la 45.000 de euro.
Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 16.06.2011

· 












_________________
Preda
avatar
Admin
Admin

Mesaje : 1462
Data de inscriere : 15/02/2011

http://taromistii.forumgratuit.ro

Sus In jos

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum